http://s4.picofile.com/file/8100664068/ali14.jpg

سلاله پاکان : شب عاشورا که می شود مردم دست از پا نمی شناسند و هرطور که هست خود را به مجلس عزای سیدالشهدا (ع) می رسانند .

پیر یا جوان ، مرد یا زن و ... بودن مهم نیست مهم آن است که « إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً » (مستدرك الوسائل، ج 10ص 318)
شهادت امام حسين عليه السلام در دل‏هاي افراد با ايمان آتش و حرارتي ايجاد مي‏كند كه هرگز خاموش نخواهد شد .

حسینیه نیز در شب عاشورا حال و هوایی عجیب دارد و مردم عزادار حسینی ، دسته دسته ، خود را به حسینیه می رسانند .  هنوز عقربه های ساعت به ساعت شروع مراسم نرسیده اند که صحن داخلی حسینیه مملو از جمعیت است و جای سوزن انداختن دیگر نیست .

حاج سیدعلی آیت اللهی ، که اهل دل او را سید علی آقا صدا می کنند ، وارد می شود و جمعیت به احترام او ، که از سادات می باشد ، برمی خیزند و دکر صلوات حال و هوایی نورانی بر محفل عاشوراییان می بخشد .

پس از دقایقی قاری قرآن به تلاوت قرآن می پردازد و عطر دل انگیز نام و یاد خدا بر مجلس حاکم می شود .

عبدالرضا کوهمال جهرمی ، که از شاعران آیینی این دیار و تربیت شده پای منبر سیدالشهداست ، اشعاری حماسی می خواند و در پایان اشعارش از مرد عاشورایی دارالمومنین ، حضرت آیت الله سید حسین آیت اللهی (ره) ، یاد می نماید و ...

حال عزاداران حسینی ، که جمعیتشان چندین ده هزار نفر می شود ، با ذکر نام امام حسین (ع) و صلوات به استقبال استماع سخنان حاج سید علی آقا می روند .

حاج سید علی آقا لب به سخن می گشاید و در ابتدای سخن پس از حمد الهی و ذکر دعای فرج امام زمان (عج) ، بر ظلم کنندگان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) لعنت می کند و با سلام به محضر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) طلیعه سخنان خود را شروع می نماید .

یادگار امام جمعه فقید جهرم پس از دقایقی شروع به مقتل خوانی سیدالشهدا (ع) می پردازد .

چراغ ها خاموش می شوند و بی اختیار دلت بیشتر از همیشه راهی کربلا می شود  .

پس از بیان هر قسمت از مقتل سیدالشهدا (ع) صدای ناله یا حسین از گوشه و کنار به گوش می رسد و ...

حال مقتل گویای ضربه سنگی است که پیشانی امام حسین (ع) را می شکافد و حضرت با بال پیراهن خویش به پاک کردن خون آن می پردازد . تیری سه شعبه قلب امام حسین (ع) را نشانه می رود و از شدت درد ، حضرت امام حسین (ع) از بالای اسب به زمین می افتد و ...

یاد آیت الله سید حسین آیت اللهی بخیر . یاد او که سالیان سال اینگونه مقتل می خواند و وصیت نمود که هرگاه سخنران به این قسمت از مقتل می رسد باید عمامه از سر بردارد و در حالت ایستاده مقتل خوانی را ادامه دهد .

حاج سید علی اقا ، حسب الامر آن پیر سفر کرده ، عمامه از سر بر می دارد و بالای منبر می ایستد .

بار دیگر صدای یا حسین عزاداران حسینی در فضای داخل و بیرون حسینیه طنین انداز می شود و ...

سید علی اقا مقتل را ادامه می دهد و وقتی به لرزه افتادن زمین کربلا و جدا شدن سر مبارک سیدالشهدا (ع) می رسد صدای وای حسین کشته شد طنین انداز می شود .

فقط و فقط باید بگویم که باید باشی تا بدانی این شب عاشورای حسینیه چه حال و هوایی دارد و ببخش مرا اگر نتوانستم حال و هوای این مجلس را آنگونه که باید برایتان توصیف کنم .



حال بهتر است که از قاب چشمان باربدنیوز به تماشای عکس هایی از این مراسم در ادامه مطلب بپردازیم .




برچسب‌ها: سید علی آیت اللهی, مقتل خوانی امام حسین, آیت الله سیدحسین آیت اللهی, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۲ | 8:54 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |


سلاله پاکان : سیزدهم محرم الحرام که یادآور سالروز دفن بدن سیدالشهدا (ع) و یاران شهیدش توسط حضرت سید الساجدین و زین العابدین حضرت امام علی بن الحسین (ع) است یادآور داغ مصیبت مرحوم حاج مسعود سرور ، یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و ارادتمند امام حسین (ع) ، نیز می باشد .

ضمن تسلیت فرارسیدن دومین سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم حاج مسعود سرور به بازخوانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی ، یادگار امام جمعه فقید جهرم ، در مراسم هفتمین روز ارتحال حاج مسعود سرور می پردازیم


برچسب‌ها: مسعود سرور, سیدعلی آیت اللهی, مراسم, ختم

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۲ | 0:29 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |


سلاله پاکان : همزمان با روز عاشورای حسینی دستجات باشکوه سینه زنی کوی علی پهلوان همچون سالیان گذشته از حسینیه آیت الله آیت اللهی به سمت مرقد مطهر آیت الله سیدحسین آیت اللهی (ره) ، امام جمعه فقید جهرم ، حرکت نمودند .

دستجات باشکوه سینه زنان کوی علی پهلوان جهرم پس از ورود به مصلی نماز جمعه جهرم ، که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مقصد تعیین شده بود ، به سمت مرقد مطهر آیت الله آیت اللهی حرکت نمودند .
در این مراسم علاوه بر حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی، یادگار امام جمعه فقید جهرم، جمعی از علما و مسئولین شهری و استانی حضور داشتند .

از جمله نکات قابل توجه حضور سینه زنانی بود که با پای برهنه و سرهای متبرک شده از خاک تربت امام حسین (ع) به عزاداری می پرداختند .عزاداران حسینی پس از عزاداری ضمن زیارت مرقد مطهر آیت الله آیت اللهی و شهدای گلگون کفن انقلاب و جنگ تحمیلی با آرمان های والا و ارزشمند آنان که نشات گرفته از آرمان های حسینی است تجدید بیعت نمودند .
ضمن تشکر از مسئول محترم وبلاگ بربدنیوز که این مراسم را پوشش تصویری داده اند توجه شما را به مشاهده عکس ها در ادامه مطلب جلب می کنیم .


برچسب‌ها: روز عاشورا, سینه زنی, مرقد آیت الله سید حسین آیت اللهی, سیدعلی آیت اللهی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و چهارم آبان ۱۳۹۲ | 22:33 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |

http://s4.picofile.com/file/7994427846/ghososinia15.jpg

سلاله پاکان : همزمان با ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مراسم عزاداری آن امام همام با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی در حسینیه آیت الله آیت اللهی (ره) برگزار می شود .

در این مراسم که با حضور باشکوه عزاداران خامس آل عبا (ع) برگزار می گردد حجت الاسلام والمسلمین آیت اللهی پیرامون " عاشوراشناسی " سخنرانی می نمایند و در قالب نگاه عمیق به مسائل عاشورا و یاران حسینی نکات اخلاقی و تربیتی را استخراج می نمایند .

در ادامه ضمن تشکر از مدیر مسئول وبلاگ خبری باربدنیوز که به صورت گسترده این مراسم را پوشش صوتی و تصویری داده اند دانلود سخنرانی شب های محرم تقدیم می گردد .

 فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب اول محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب دوم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب سوم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب چهارم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب پنجم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب ششم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب هفتم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب هشتم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب نهم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب دهم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب یازدهم محرم سال 92جهرم

فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب دوازهم محرم سال 92جهرم


فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی شب سیزدهم محرم سال 92جهرم



برچسب‌ها: فایل صوتی سخنرانی های حجت ااسلام والمسلمین حاج سید, حسینیه آیت الله آیت اللهی, باربدنیوز, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و چهارم آبان ۱۳۹۲ | 11:39 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |

http://s4.picofile.com/file/8100343742/ziyarat11.jpg

سلاله پاکان : همزمان با روز تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم قرائت زیارت پرفیض عاشورا ، همچون سنوات گذشته ، از سوی بیت جلیل القدر آیت الله حاج سید حسین آیت اللهی ، امام جمعه فقید جهرم ، در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار شد .

در این مراسم معنوی و مالامال از عشق و ارادت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که با حضور باشکوه ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شده بود یاد و خاطره حضرت آیت الله آیت اللهی ، امام جمعه فقید جهرم ، گرامی داشته شد و حضار برای شفای کامل همه مرضا علی الخصوص همسر مکرمه آن عالم جلیل القدر دست به دعا برداشتند .

ضمن تشکر از مسئول محترم وبلاگ باربدنیوز عکس های این مراسم تقدیم می گردد .

تصاویر مراسم قرائت زیات عاشورا در روز تاسوعا و عاشورا در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج)




برچسب‌ها: برگزاری مراسم زیارت عاشورا در روز تاسوعا و عاشورای, آیت الله آیت اللهی, سیدعلی آیت اللهی, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۲ | 22:53 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاریخ الطبری : ج ۵ ص ۴٢٠ ، الکامل فی التاریخ : ج ٢ ص ۵۵٩

تاریخ الطبری عن الحارث بن کعب وأبی الضّحاک عن علیّ بن الحسین بن علیّ [زین العابدین] علیه السلام: إنّی جالِسٌ فی تِلکَ العَشِیَّةِ الَّتی قُتِلَ أبی صَبیحَتَها، وعَمَّتی زَینَبُ عِندَی تُمَرِّضُنی، إذِ اعتَزَلَ أبی بِأَصحابِهِ فی خِباءٍ لَهُ، وعِندَهُ حُوَیٌّ مَولى أبی ذَرٍّ الغِفارِیِّ، وهُوَ یُعالِجُ سَیفَهُ ویُصلِحُهُ، وأبی یَقولُ:


یا دَهرُ اُفٍّ لَکَ مِن خَلیلِ کَم لَکَ بِالإِشراقِ وَالأَصیلِ

مِن صاحِبٍ أو طالِبٍ قَتیلِ وَالدَّهرُ لا یَقنَعُ بِالبَدیلِ

وإنَّمَا الأَمرُ إلَى الجَلیلِ وکُلُّ حَیٍّ سالِکُ السَّبیلِ


قالَ: فَأَعادَها مَرَّتَینِ أو ثَلاثا حَتّى فَهِمتُها، فَعَرَفتُ ما أرادَ، فَخَنَقَتنی عَبرَتی، فَرَدَدتُ دَمعی ولَزِمتُ السُّکونَ، فَعَلِمتُ أنَّ البَلاءَ قَد نَزَلَ، فَأَمّا عَمَّتی فَإِنَّها سَمِعَت ما سَمِعتُ، وهِیَ امرَأَةٌ و فِی النِّساءِ الرِّقَّةُ وَالجَزَعُ، فَلَم تَملِک نَفسَها أن وَثَبَت تَجُرُّ ثَوبَها، وإنَّها لَحاسِرَةٌ حَتَّى انتَهَت إلَیهِ، فَقالَت: وَاثُکْلاه! لَیتَ المَوتَ أعدَمَنِی الحَیاةَ! الیَومَ ماتَت فاطِمَةُ اُمّی وعَلِیٌّ أبی وحَسَنٌ أخی! یا خَلیفَةَ الماضی وثِمالَ الباقی. قالَ: فَنَظَرَ إلَیهَا الحُسَینُ علیه السلام فَقالَ: یا اُخَیَّةُ لا یُذهِبَنَّ حِلمَکِ الشَّیطانُ قالَت: بِأَبی أنتَ واُمّی یا أبا عَبدِ اللّه، استَقتَلتَ نَفسی فِداکَ! فَرَدَّ غُصَّتَهُ وتَرَقرَقَت عَیناهُ، وقالَ: لَو تُرِکَ القَطا لَیلاً لَنامَ قالَت: یا وَیلَتى أفَتُغصَبُ نَفسُکَ اغتِصابا، فَذلِکَ أقرَحُ لِقَلبی، وأشَدُّ عَلى نَفسی! ولَطَمَت وَجهَها، وأهوَت إلى جَیبِها وشَقَّتهُ، وخَرَّت مَغشِیّا عَلَیها. فَقامَ إلَیهَا الحُسَینُ علیه السلام، فَصَبَّ عَلى وَجهِهَا الماءَ، وقالَ لَها: یا اُخَیَّةُ ، اتَّقِی اللّه َوتَعَزَّی بِعَزاءِ اللّه، وَاعلَمی أنَّ أهلَ الأَرضِ یَموتون، وأنَّ أهلَ السَّماءِ لا یَبقَون، وأنَّ کُلَّ شَیءٍ هالِکٌ إلّا وَجهَ اللّه ِ الَّذی خَلَقَ الأَرضَ بِقُدرَتِهِ، ویَبعَثُ الخَلقَ فَیَعودونَ و هُوَ فَردٌ وَحدَهُ، أبی خَیرٌ مِنّی، واُمّی خَیرٌ مِنّی، وأخی خَیرٌ مِنّی، ولی ولَهُم ولِکُلِّ مُسلِمٍ بِرَسولِ اللّه ِ اُسوَةٌ. قالَ: فَعَزّاها بِهذا ونَحوِهِ، وقالَ لَها: یا اُخَیَّةُ، إنّی اُقسِمُ عَلَیکِ فَأَبِرِّی قَسَمی، لا تَشُقّی عَلَیَّ جَیبا، ولا تَخمُشی عَلَیَّ وَجها، ولا تَدعی عَلَیَّ بِالوَیلِ وَالثُّبورِ إذا أنَا هَلَکتُ. قالَ: ثُمَّ جاءَ بِها حَتّى أجلَسَها عِندی، وخَرَجَ إلى أصحابِهِ، فَأَمَرَهُم أن یُقَرِّبوا بَعضَ بُیوتِهِم مِن بَعضٍ، وأن یُدخِلُوا الأَطنابَ بَعضَها فی بَعضٍ، وأن یَکونوا هُم بَینَ البُیوتِ إلَا الوَجهَ الَّذی یَأتیهِم مِنهُ عَدُوُّهُم

ترجمه: تاریخ الطبرى ـ به نقل از حارث بن کعب و ابو ضحّاک، از امام زین العابدین علیه السلام: در شبى که بامدادش پدرم به شهادت رسید نشسته بودم و عمّه ام زینب علیهاالسلام از من پرستارى مى‌کرد که پدرم از یارانش کناره گرفت و به خیمه خود رفت و حُوَى غلام ابو ذر غِفارى نزدش بود و به اصلاح و پرداختِ شمشیر ایشان مشغول بود و پدرم مى‌خواند:

 

«اى روزگار! اُف بر دوستى ات! چه قدر بامدادها و شامگاه هایى داشته اى که در آنها، همراه و یا جوینده اى کُشته شده که روزگار، از آوردن همانندش ناتوان است ! و کار با [ خداى ] بزرگ است و هر زنده اى این راه را مى پیماید». دو یا سه بار این شعر را خواند تا آن جا که فهمیدم و دانستم که منظورش چیست. گریه راه گلویم را بست؛ ولى بغضم را فرو خوردم و هیچ نگفتم و دانستم که بلا فرود مى‌آید؛ امّا عمه ام نیز آنچه را من شنیدم، شنید و چون مانند دیگر زنان، دلْ نازک و بى‌تاب بود نتوانست خود را نگاه دارد. بیرون پرید و در حالى که لباسش را بر روى زمین مى‌کشید و درمانده شده بود، خود را به امام علیه السلام رساند و گفت: وا مصیبتا! کاش مُرده بودم. امروز [ گویى ] مادرم فاطمه و پدرم على و برادرم حسن در گذشته اند. اى جانشینِ گذشتگان و پناه باقى ماندگان! امام حسین علیه السلام به او نگریست و فرمود: «خواهرم ! شیطان بردبارى ات را نبرَد» زینب علیهاالسلام گفت: اى ابا عبد اللّه ! پدر و مادرم فدایت ! خود را آماده کشته شدن کرده اى! جانم فدایت! حسین علیه السلام اندوهش را فرو بُرد و اشک در چشمانش جمع شد و فرمود : «اگر مرغ سنگخواره را شبى آزاد بگذارند مى‌خوابد» . زینب علیهاالسلام گفت : واى بر من ! آیا چنین سخت در زیر فشارى؟ همین دلم را بیشتر ریش مى کند و بر من سخت مى آید. آن گاه به صورت خود زد و گریبان چاک کرد و بیهوش شد و افتاد . امام حسین علیه السلام به سویش آمد و آب بر صورتش زد و به او گفت: خواهرم ! از خدا پروا کن و به تسلّى بخشىِ او آرام باش. بدان که زمینیان مى‌میرند و آسمانیان باقى نمى‌مانند و هر چیزى از میان مى رود جز ذات خدا که با قدرتش زمین را آفریده است و مردم را برمى‌انگیزد تا همه باز گردند و او تنها بمانَد. پدرم از من بهتر بود . مادرم از من بهتر بود . برادرم از من بهتر بود و سرمشق من و آنان و هر مسلمانى پیامبر خدا صلى الله علیه و آله است». امام حسین علیه السلام با این سخن و مانند آن او را تسلّا داد و به او فرمود: «خواهرم! تو را سوگند مى‌دهم که به این [سفارشم] عمل کنى: بر [ مرگ ] من گریبانْ چاک مده و صورت مخراش و چون در گذشتم ناله و فغان مکن»  سپس او را آورد و کنار من نشاند و به سوى یارانش برگشت و به آنان فرمان داد تا خیمه هاى خود را به یکدیگر نزدیک کنند و طناب هاى خیمه ها را در هم بتابند و خودشان در میان خیمه ها قرار بگیرند و فقط سمتى را که دشمن از طریق آن مى آید باز بگذارند.


برچسب‌ها: یا دَهرُ اُفٍّ لَکَ مِن خَلیلِ شب عاشورا, امام حسین, بی تابی حضرت زینب, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۲ | 20:48 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : چهارشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۲ | 20:21 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |




مراسم زیارت عاشورای حسینی

و گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت الله سید حسین ایت اللهی (ره)


همزمان با روز تاسوعا و عاشورای حسینی

چهارشنبه و پنج شنبه این هفته ساعت 6:30 صبح

مسجد حضرت صاحب الزمان (عج)



برچسب‌ها: مراسم زیارت عاشورا ؛ روز تاسوعا و عاشورا مسجد حضرت, عج, آیت الله, سید

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیستم آبان ۱۳۹۲ | 12:46 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : شنبه هجدهم آبان ۱۳۹۲ | 0:0 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
در آغوش گرفتن سر مبارک امام حسین توسط دو دلداه. راهب نصرانی و حضرت رقیه سلام الله علیها

دیر راهب:

مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب مازندرانی ج ۴ ص ۶٠ ، بحار الأنوار علامه مجلسی : ج ۴۵ ص ٣٠٣ .

لَمّا جاؤوا بِرَأسِ الحُسَینِ علیه السلام ونَزَلوا مَنزِلاً یُقالُ لَهُ قِنَّسرینَ، اطَّلَعَ راهِبٌ مِن صَومَعَتِهِ إلَى الرَّأسِ، فَرَأى نورا ساطِعا یَخرُجُ مِن فیهِ، ویَصعَدُ إلَى السَّماءِ، فَأَتاهُم بِعَشَرَةِ آلافِ دِرهَمٍ، وأخَذَ الرَّأسَ، وأدخَلَهُ صَومَعَتَهُ، فَسَمِعَ صَوتا ولَم یَرَ شَخصا، قال: طوبى لَکَ، وطوبى لِمَن عَرَفَ حُرمَتَهُ، فَرَفَعَ الرّاهِبُ رَأسَهُ، وقالَ: یا رَبِّ، بِحَقِّ عیسى تَأمُرُ هذَا الرَّأسَ بِالتَّکَلُّمِ مَعی. فَتَکَلَّمَ الرَّأسُ، وقالَ: یا راهِبُ، أیَّ شَیءٍ تُریدُ؟ قالَ: مَن أنتَ؟ قالَ: أنَا ابنُ مُحَمَّدٍ المُصطَفى، وأنَا ابنُ عَلِیٍّ المُرتَضى، وأنَا ابنُ فاطِمَةَ الزَّهراءِ، وأنَا المَقتولُ بِکَربَلاءَ، أنَا المَظلومُ، أنَا العَطشانُ، فَسَکَتَ. فَوَضَعَ الرّاهِبُ وَجهَهُ عَلى وَجهِهِ، فَقالَ: لا أرفَعُ وَجهی عَن وَجهِکَ حَتّى تَقولَ: أنَا شَفیعُکَ یَومَ القِیامَةِ. فَتَکَلَّمَ الرَّأسُ، فَقالَ: اِرجِع إلى دینِ جَدّی مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله. فَقالَ الرّاهِبُ: أشهَدُ أن لا إلهَ إلَا اللّه ُ، وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّدا رَسولُ اللّه، فَقَبِلَ لَهُ الشَّفاعَةَ. فَلَمّا أصبَحوا أخَذوا مِنهُ الرَّأسَ وَالدَّراهِمَ، فَلَمّا بَلَغُوا الوادِیَ نَظَرُوا الدَّراهِمَ قَد صارَت حِجارَةً

ترجمه: مناقب آل ابی طالب، ابن شهرآشوب: هنگامى که سر حسین علیه السلام را آوردند و در منزلى به نام قِنَّسرین (شهرى در شام، به فاصله یک روز راه از حَلَب در مسیر حِمْص) فرود آمدند، راهبى مسیحی از دِیْرش به سوى سر، حرکت کرد و نورى را دید که از دهان آن، ساطع بود و به آسمان مى رفت. راهب مسیحی، ده هزار درهم به آنان (نگهبانان) داد و سر را گرفت و به درون دِیرش برد و بدون آن که شخصى را ببیند، صدایى شنید که مى‌گفت: «خوشا به حالت ! خوشا به حال آن که قَدر این سر را شناخت!» راهب، سرش را بلند کرد و گفت پروردگارا! به حقّ عیسى، به این سر بگو که با من سخن بگوید. سر به سخن آمد و گفت: «اى راهب ! چه مى خواهى؟». گفت: تو کیستى؟ گفت: «من فرزند محمّدِ مصطفى و پسر علىِ مرتضى هستم. پسر فاطمه زهرا و مقتول کربلایم. من مظلوم و تشنه کامم» و ساکت شد. راهب صورت به صورتش نهاد و گفت: صورتم را از صورت تو بر نمى دارم تا بگویى: «من ، شفیع تو در روز قیامت هستم» سر به سخن درآمد و گفت: «به دین جدّم محمّد درآى»  راهب گفت: گواهى مى دهم که خدایى جز خداوند نیست و گواهى مى دهم که محمّد پیامبر خداست. آن گاه حسین علیه السلام پذیرفت که شفاعتش کند. صبحدم آن قوم سر و دِرهم ها را گرفتند و چون به وادى رسیدند دیدند که درهم ها سنگ شده است.

روضه حضرت رقیه سلام الله علیها :

المنتخب فی جمع المراثی و الخطب طریحی، ص ۱۳۶-۱۳۷

… فقالت: ما هذا الرّأس ؟ قالوا لها: رأسُ أبیک. فرفعته من الطّشت حاضنة له وهی تقول: یا أباه ! مَن ذا الذی خضّبک بدمائک؟ یا أبتاه! مَن ذا الذی قطع وریدک؟ یا أبتاه ! مَن ذا الذی أیتمنی على صغر سنّی ؟ یا أبتاه ! مَن بقی بعدک نرجوه ؟ یا أبتاه ! مَن للیتیمة حتّى تکبر ؟ یا أبتاه ! مَن للنساء الحاسرات ؟ یا أبتاه ! مَن للأرامل المسبیّات ؟ یا أبتاه ! مَن للعیون الباکیات ؟ یا أبتاه ! مَن للضائعات الغریبات ؟ یا أبتاه ! مَن للشعور المنشرات ؟ یا أبتاه ! مَن بعدک ؟ واخیبتنا ! یا أبتاه ! مَن بعدک ؟ واغربتنا ! یا أبتاه ! لیتنی کنت الفدى ، یا أبتاه ! لیتنی کنت قبل هذا الیوم عمیا . یا أبتاه ! لیتنی وسدت الثّرى ولا أرى شیبک مخضّباً بالدّماء.

ثمّ إنّها وضعت فمها على فمه الشّریف , وبکت بُکاءاً شدیداً حتّى غشی علیها ، فلمّا حرّکوها , فإذا بها قد فارقت روحها الدُنیا

ترجمه: … وقتی سر بریده امام حسین را برای رقیه سلام الله علیها آوردند گفت این سر کیست؟ به او گفتند: سر پدرت حسین است. سر را با احتیاط از داخل طشت برداشت و به سینه چسبانید و با گریه های سوزناک خود خطاب به سر چنین گفت: پدر چه کسی تو را به خون آغشته کرد؟ چه کسی رگ های گردنت را برید؟ پدر چه کسی در خردسالی یتیمم کرد؟ پدر دختر یتیم تو به چه کسی پناه ببرد تا بزرگ شود؟ پدر جان زنان بی پوشش چه کنند؟ پدرجان زنان اسیر و سرگردان کجا بروند؟ پدر جان چه کسی چشمان گریان را چاره ساز است؟ پدر جان چه کسی یار و یاور غریبان بی پناه است؟ پدر جان چه کسی پریشان مویی ما را سامان می بخشد؟ پدر جان بعد از تو چه کسی با ماست؟ وای بر ما بعد از تو وای از غریبی! پدر جان کاش فدایت می شدم. پدر جان ای کاش بیش از این نابینا می شدم و تو را اینگونه نمی دیدم. پدر جان کاش پیش از این در خاک خفته بودم و محاسنت را آغشته به خون نمی دیدم. سپس لب ها را بر لب های پدرش امام حسین نهاد و چنان گریست که همان لحظه بیهوش شد و وقتی او را حرکت دادند دریافتند که از دنیا رفته است.


برچسب‌ها: مقتل امام حسین علیه السلام, حضرت رقیه, در آغوش گرفتن سر مبارک امام حسین توسط دو دلداه, راهب نصرانی و حضرت رقیه سلام الله علیها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه هفدهم آبان ۱۳۹۲ | 8:56 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
سلاله پاکان به نقل از بلاغ : بعضی از اعمالی که در میان مردم رایج است و عده بی‌شماری به انجام آنها اهتمام می‌ورزند بعضاً به تصور اینکه آن عمل صحیح است انجام می‌دهند اما در حالی که از شیوه درست آن غافل هستند، از این رو بر آن شدیم تا مواردی را که شیوع بیشتری در جامعه دارد از کتاب «عمل‌های اشتباه، پاسخ‌های صحیح» اثر حجت‌الاسلام علی سخنرانی برای علاقه‌مندان ذکر کنیم.

دلیل انجام تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) بلافاصله بعد از نمازهای واجب چیست؟

پاسخ: گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها شرایطی دارد:

اول اینکه نباید در تعداد آن کم و زیاد شود یعنی در ترتیب و عدد یکی باشد یعنی اول الله‌‌اکبر ۳۴ بار، الحمدلله ۳۳ بار و بعد سبحان‌الله ۳۳ مرتبه .پس در حفظ عدد سهل‌انگاری نشود با اینکه اعمال مستحبی‌اند همانی که وارد شده همان را انجام دهند نه کمتر و نه بیشتر.

دوم اینکه شرط حضور قلب در موقع گفتن ذکر است که انسان با گفتن الله‌اکبر یک سیر معنوی می‌کند و سپس با الحمدلله و سبحان‌الله سیری دیگر می‌کند.

سوم اینکه بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز است، یعنی وقتی نماز به پایان رسید قبل از اینکه حالت خود را به هم بزند و تغییر در وضع بدهد و به عبارتی از حالت تشهد و سلام در نماز خارج شود و قبل از پرداختن به چیز دیگری تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) را شروع کند و با آنچه که در سرّ عدد و کیفیت ذکر تسبیح معلوم است این است که بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز، دارای حسابی است که در غیر این صورت نیست و شاهد مطلب ما روایت امام صادق (علیه السلام) در تهذیب الاحکام، شیخ طوسی جلد ۲ است که می‌فرماید: «کسی که در نمازهای فریضه بعد از سلام نماز قبل از حرکت از مصلی تسبیح کند خداوند را به تسبیح فاطمه زهرا (سلام الله علیها) خداوند او را می‌آمرزد و باید تبسیح را با تکبیر «الله‌اکبر» آغاز کند.

و چهارم اینکه در تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) موالات بودن شرط است، که اذکار آن بدون وقفه و قطع کردن گفته شود و در هنگام تسبیح از حرف‌های متفرقه یا کارهایی که موجب فاصله افتادن می‌شود پرهیز و اجتناب کند و در این که انسان تسبیح را متصلاً به انجام برساند رموز خاصه‌ای وجود دارد که اهل آن می‌دانند همان طور که مرحوم کلینی در کتاب فروع کافی از محمد ابن جعفر روایت می‌کند: «انه کان یسبح تسبیح فاطمة صلی الله علیها فیصله و لا یقطعه» امام صادق (علیه السلام) تسبیح حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را متصلاً انجام می‌داد و آن را با چیز دیگری قطعی نمی‌کرد.

آیا هنگام گفتن ذکر و تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرقی بین تسبیح معمولی با تسبیح تربت پاک امام حسین (علیه السلام) است؟

پاسخ: معمولاً ذکرها را و به خصوص تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) را با تسبیح می‌گویند و بهتر است که تسبیح از تربت پاک حضرت سید‌الشهداء باشد.

در کتاب مکارم‌الاخلاق آمده است که ابراهیم بن محمد ثقفی می‌گوید: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در ابتدا تسبیحی تابیده شده از رشته ای پشم داشت که گره‌هایی بر آن زده بود و با ان تکبیر و تسبیح و ذکر می‌گفت تا اینکه حضرت حمزه بن عبدالمطلب سید الشهدا(علیه السلام) به شهادت رسید، بعد از شهادت حمزه، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از تربت قبر آن شهید بزرگوار خاک برگرفت و تسبیح ساخت و با آن تسبیح می‌گفت، مردم نیز به پیروی از دختر پیغمبر این چنین کرده‌اند.

زمانی که امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسید سنت شد که از تربت آن امام همام تسبیح ساخته و به وسیله آن ذکر گویند، همچنین از حضرت صالح‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه) روایت است: هر کس تسبیح تربت امام حسین (علیه السلام) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند ثواب ذکر برای او نوشته می‌شود و از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (علیه السلام) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود و از امام موسی کاظم(علیه السلام) روایت شده که می‌فرماید: مؤمن از پنج چیز نباید خالی باشد: مسواک، شانه، سجاده (که بر روی آن نماز می‌‌خواند) تسبیحی که سی و چهار دانه باشد و انگشتر عقیق.

آیا گذاشتن تسبیح در جلوی مهر و سجاده، در نماز وجه شرعی دارد؟

پاسخ: بله، در مواردی که جلوی نمازگزار، صف یا دیواری نباشد و جلوی او در معرض عبور و مرور باشد مستحب است چیزی مانند تسبیح یا عصا و امثال آن جلوی مهر و سجاده خود بگذارند تا اگر عبور و مروری صورت گرفت بین او و مرور کننده فاصله و حائلی باشد و همین طور است اگر جلوی او و شخصی حضور داشته باشد که در این صورت نیز مستحب است چیزی جلوی مهر و سجاده خود بگذارند.


برچسب‌ها: فضیلت ذکرگفتن با تربت سیدالشهدا علیه السلام, سلاله پاکان, مهر, سجاده

تاريخ : پنجشنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۲ | 8:28 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
سلاله پاکان : هارون بن خارجه می‌گوید: به امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم مردم نقل می‌کنند کسی که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت نماید، مانند این است که حج و عمره بجا آورده است.حضرت فرمود: به خدا سوگند، کسی که با شناخت حقش او را زیارت نماید خداوند گناهان قبلی و بعدی‌اش را می‌آمرزد.


متن حدیث:

حَدََّثَنی الحسَینُ بنُ اَحمَد عَن ابِیهِ....عن هارون بن خارجَة قال: قلتُ لِاَبِی‌عَبدِالله عَلیه‌ِالسَلام اِنَّهُم یَروُون اَنََّ مَن زارَ قَبرَ الحُسَین علیه‌السلام کانَت لَه حَجّةٌ و عمرَةٌ.


قال: مَن زارَه وَالله عارِِفاً بِحَقِّهِ، غََفَرَالله لَه ما تقدََّمَ من ذَنبه و ما تَاَخََّرَ.



منبع: «ثواب الاعمال، صفحه 183»


برچسب‌ها: فضیلت زیارت با معرفت امام حسین علیه السلام, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه شانزدهم آبان ۱۳۹۲ | 8:25 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : چهارشنبه پانزدهم آبان ۱۳۹۲ | 23:59 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |

√ ســوال:

اگر خانمی عذر شرعی داشته باشد می تواند سجده ی زیارت عاشورا بجا آورد؟


√ پاسخ سلاله پاکان : سلام علیکم . با توجه به سوالات بسیار زیاد در این زمینه به استحضار می رساند که زن حائض می تواند سجده زیارت عاشورا و شكر را به جا آورد.

آن چه بر زن حائض جایز نیست عبارتند از :

- ماندن در مسجد

- خواندن سوره هایی كه سجده واجب دارد

- مقاربت و نزدیكی

- لمس آیات و اسم خدا وپیامبر (ص) و ائمه (ع)

- وارد شدن به مسجد الحرام و مسجد النبی

- گذاشتن چیزی در مساجد


برچسب‌ها: آن چه بر زن حائض جایز نیست عبارتند از, اگر خانمی عذر شرعی داشته باشد می تواند سجده زیارت , سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه چهاردهم آبان ۱۳۹۲ | 2:8 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |

سلاله پاکان : همزمان با شب اول محرم الحرام و طبق سنوات گذشته مراسم حرکت دستجات سینه زنی از مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) به طرف حسینیه آیت الله سید حسین آیت اللهی (ره) برگزار شد .

این مراسم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی ، یادگار امام جمعه فقید جهرم ، انجام شد .

نمازگزاران مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) این سنت حسنه سینه زنی شب اول ماه محرم را سالهاست که به منظور اعلام آغاز ماه محرم الحرام ، دعوت از دیگران جهت شرکت در مجالس عزای امام حسین (ع) ، درخواست حفظ حرمت این ماه عزا و ... انجام می دهند .

لازم به تذکر است سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی آیت اللهی از شب اول ماه محرم به مدت سیزده شب از ساعت هشت شب در حسینیه آیت الله سید حسین آیت اللهی (ره) برگزار می گردد  و دستجات باشکوه سینه زنی از شب سوم ماه محرم پس از استماع سخنرانی به سمت مسیرهای تعیین شده حرکت خواهند نمود .


برچسب‌ها: آیین حرکت دستجات سینه زنی شب اول ماه محرم در جهرم , سید حسین اِت اللهی, سید علی آیت اللهی, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۲ | 23:31 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : دوشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۲ | 0:30 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : یکشنبه دوازدهم آبان ۱۳۹۲ | 0:10 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : شنبه یازدهم آبان ۱۳۹۲ | 23:39 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
با تشکر از مداحان بزرگواری که در مسابقه کتابخوانی خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها ، ویژه مداحان حاضر در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی ، شرکت نموده بودند اسامی برندگان این مسابقه به شرح زیر می باشد :


مداحان اهل بیت عصمت و طهارت
- آقای مهدی روئیده
آقای ناصر رحمانیان


کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان

مرکز حفظ،تنظیم و نشر آثار آیت الله آیت اللهی (ره)


برچسب‌ها: اسامی برندگان مسابقه کتابخوانی خطبه فدکیه حضرت زهر, س, ویژه مداحان, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه یازدهم آبان ۱۳۹۲ | 11:57 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : جمعه دهم آبان ۱۳۹۲ | 23:3 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |

عاشقان اباعبدالله سیاهپوش شوین . سال قمری تحویل شد

سلاله پاکان : در آستانه ماه محرم الحرام و ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراسم سیاه پوش کردن مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) از سوی کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان برگزار شد .

مرحم راز دل صفاجویان اهل دل است

لازم به تذکر است که در سیزده شب اول ماه محرم و دهه آخر ماه صفر مراسم عزاداری امام حسین (ع) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی در حسینیه آیت الله آیت اللهی (ره) برگزار خواهد شد .

مراسم زیارت عاشورا در صبح روز تاسوعا و عاشورا از سوی بیت جلیل القدر آیت الله آیت اللهی (ره) در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار خواهد شد .

از شب چهاردهم ماه محرم تا شب اربعین حسینی مراسم سخنرانی و عزاداری همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار می شود .


برچسب‌ها: برنامه سیاه پوشان مسجد صاحب الزمان, عج, و اعلام برنامه های عزاداری محرم و صفر, سید علی آیت اللهی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه دهم آبان ۱۳۹۲ | 22:58 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
نمازهایت را عاشقانه بخوان.

 حتی اگر خسته ای یا حوصله نداری،

قبلش فکر کن چرا داری نماز میخوانی

 و با چه کسی قرار ملاقات داری.

آن وقت کم کم لذت میبری

 از کلماتی که در تمام عمر داری تکرارشان می کنی.

تکرار هیچ چیز جز نماز در این دنیا قشنگ نیست...




برچسب‌ها: نماز عاشقانه, جبهه, شهید, عکس

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه نهم آبان ۱۳۹۲ | 17:8 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : پنجشنبه نهم آبان ۱۳۹۲ | 13:37 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : پنجشنبه نهم آبان ۱۳۹۲ | 0:0 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |

سلاله پاکان : همزمان با فرارسیدن بیست و پنجم ماه ذیحجه سالروز نزول مبارکه هل اتی مراسم گرامیداشت نزول این سوره مبارک از سوی خداوند متعال در مدح حضرت زهرا (س)، امام امیرالمومنین (ع) ، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و فضه خادمه آنها از سوی کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار شد .

در این مراسم معنوی که پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا جهرمی برگزار شده بود مسئول کانون فرهنگی سلاله پاکان با تبریک فرارسیدن این ایام فرخنده پیرامون این اتفاق بسیار نورانی توضیحاتی ارائه نمود و در ادامه آقای حاج نجات اله فصاحت به قرائت سوره مبارکه هل اتی پرداخت .


شان نزول سوره هل اتیوَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً

(سوره دهر - آیه 8)

تمام مفسران يادآور شدند كه سوره «هَلْ اتى‏ یا دهر» در باره امير المؤمنين على (عليه السلام) و فاطمه زهرا (سلام اللّه عليها، و حسنين (عليهما السلام) و فضّه ، خادمه آنها نازل شد.
ابن عباس گفته است:

نذر سلامتی حسنین (علیهم السلام)
امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) بيمار شدند، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) با جمعى از مردم به عيادت آنها رفتند، ياران آن حضرت به امير المؤمنين على (عليه السلام) عرض كردند: يا ابا الحسن! به نظر مى‏ رسد كه در باره شفاى فرزندانتان نذر كنيد، على (عليه السلام) و فاطمه زهرا (سلام اللّه عليها) و فضّه، كنيز آنها نذر كردند كه اگر حسنين (عليهما السلام) از اين بيمارى بهبودى يابند سه روز را روزه بگيرند.

ادای نذر و اطعامِ مسکین

آن دو (علیهم السلام) بهبودى يافتند، امّا چيزى براى خوردن در اختيار نداشتند.
امير المؤمنين على (عليه السلام) سه صاع (حدود سه من) جو از شمعون خيبرى يهودى قرض كرد، فاطمه زهراء (سلام اللّه عليها) آنها را دست‏اس (آرد) كرده و به تعداد افراد، پنج قرص نان فراهم ساخت. اين نان ها را در برابر خود نهادند تا با آنها افطار كنند، سائل و بينوائى بر آنها درآمد و عرض كرد: «السّلام عليكم اهل بيت محمد (ص)»، من بينوائى از بينوايان مسلمان هستم مرا از غذاى خود اطعام كنيد كه خدا شما را از غذاهای بهشتى سير گرداند.
آنان اين بينوا را بر خويشتن ترجيح دادند و تمام قرصهاى نان را به او دادند و شب را- در حاليكه جز آب چيزى نچشيده بودند- به سر آورده و بامداد آن را با روزه آغاز كردند.

شب دوم : اطعام یتیم
آنگاه كه شب [دوم‏] فرا رسيد و غذا را در مقابل خود نهادند [تا افطار كنند] يتيمى بر آنها وارد شد، بدون آنكه از اين نانها چيزى تناول كنند آنها را در اختيار اين يتيم قرار دادند. شب را گرسنه به سر آوردند در حاليكه فقط آب نوشيده بودند.

شب سوم : اطعام اسیر

به هنگام افطار در شب سوم- كه براى افطار، نان ها را در مقابل خود نهادند- اسيرى بر آنها وارد شد، و همان معامله‏ اى را با او در پيش گرفتند كه با بينوا و يتيم، يعنى همه نانها را به او دادند.

بامداد روز چهارم : تاثّر رسول خدا و نزول سوره «هل أتی»
چون بامدادان روز سوم فرارسيد امير المؤمنين على (عليه السلام) دست حسنين (عليهما السلام) را گرفت و به سوى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) روان شدند. وقتى آن حضرت آنان را ديد- در حاليكه از شدت گرسنگى مانند جوجه‏ ها مى‏ لرزيدند- فرمود:
چقدر بر من ناگوار و رنج‏ آور است كه شما را بدين سان مى‏ بينم؟! رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) از جا برخاست و با آنها به راه افتاد ديد فاطمه (سلام اللّه عليها) در محراب عبادت قرار دارد و شكمش از گرسنگى آنچنان تهى گشته كه به پشت چسبيده، و از ناتوانى چشمان مباركش فرو رفته است. ديدن اين منظره رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) را متأثر  ساخت.
در چنين لحظاتى بود كه جبرئيل (عليه السلام) فرود آمد و گفت: اى محمد اين را بستان و بگير. خدا تو را در باره خاندانت تهنيت گفته. آنگاه جبرائيل سوره «هل اتى» را بر آن حضرت خواند.              

منبع : أسباب النزول (حجتي)، ص: 33 - ترجمه تفسیر مجمع البیان ج26 ص 143


برچسب‌ها: شان نزول سوره هل اتی, گرامیداشت سالروز نزول سوره مبارکه هل اتی در مسجد ح, عج, سلاله پاکان

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه هشتم آبان ۱۳۹۲ | 22:20 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : چهارشنبه هشتم آبان ۱۳۹۲ | 14:14 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |


سلاله پاکان : همزمان با شب بیست و چهارم ذیحجه مراسم قرائت حدیث شریف کسا از سوی کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) جهرم برگزار شد .

در این مراسم معنوی که پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا ، به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمد رحیم جهرمی ، برگزار شده بود جمعی از ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با قرائت حدیث شریف کسا به مقام شامخ پنج تن آل عبا علیهم السلام عرض ادب و ارادت نمودند .

در ابتدای این مراسم محمد صادق بهمن زادگان ضمن تبریک فرارسیدن شب بیست و چهارم ذیحجه به گوشه هایی از واقعه تاریخی مباهله پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) با نصارای نجران و نزول آیه مباهله در شان پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) ، امام امیرالمومنین (ع) ، حضرت زهرا (س) ، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) اشاره نمود .

آیه مباهله :

  • فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
  • پس هر که در این (باره) پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت‏خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. (سورهٔ آل‌عمران-آیهٔ ۶۱)

محمد صادق بهمن زادگان یکی دیگر از مناسبت های روز بیست و چهارم ذیحجه را واقعه تاریخی خاتم بخشی حضرت امام امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) در حال رکوع و نزول آیه ولایت در شان آنحضرت نام برد .

آیه ولایت :

  • إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
  • ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‏اند همان کسانی که نماز برپا می‏دارند و زكات ميدهند در حالي كه در رکوع نمازند.  (سورهٔ مائده-آیهٔ ۵۵)

مسئول کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان همچنین پیشاپیش فرارسیدن بیست و پنجم ذیحجه سالروز نزول سوره مبارکه هل اتی در مدح حضرت امام امیرالمومنین (ع) ، حضرت زهرا (س) ، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به همگان تبریک گفت .

ایشان با بیان این نکته که این ایام یکی از بهترین ایام جهت توسل به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم اللام می باشد هدف از برگزاری این جلسه قرائت حدیث کسا را عرض ادب به ساحت معصومین (ع) ، دعا برای شفای کامل همه بیماران علی الخصوص همسر مکرمه آیت الله آیت اللهی و برآورده شده همه حاجات مومنین و مومنات بیان نمود .

پس از قرائت حدیث شریف کسا حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا جهرمی سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج) ، سلامتی مقام معظم رهبری ، شفای کامل همه مرضا علی الخصوص همسر مکرمه آیت الله آیت اللهی ، برآورده شدن حاجات مومنین و مومنات ، رفع مشکلات کشور و جامعه و ... را از درگاه احدیت مسئلت نمودند .


ما شیعه ایم و شیعه ی مولا شدن خوش است

در بین نوکران علی جا شدن خوش است

 

دریا علی و قطره تمامی کائنات

قطره به قطره راهی دریا شدن خوش است

 

ما بی علی محلّی از اِعراب نیستیم

با مرتضی هر آینه معنا شدن خوش است

 

یک «یا علی» بگو که مسیحا دمت کنند

یک «یا علی» بگو که مسیحا شدن خوش است

 

قبله علی و قبله نما فاطمه بُوَد

در روبروی کعبه فقط تا شدن خوش است

 

سوگند می خورم به علی که در این جهان

تنها گدای حضرت زهرا شدن خوش است

 

سلمان شدن همان و سلیمان شدن همان

با نوکری فاطمه آقا شدن خوش است



خورشید مصطفی که ضُحایش زبانزد است

مصداق هل اتاست، عطایش زبانزد است

 

جبریل هم ز سفره ی او رزق می گرفت

زیرا شنیده طعم غذایش زبانزد است

 

بیتش شده محل عبور و مرور وحی

پیغمبر است و غار حرایش زبانزد است

 

حورا الانسیه شدنش جای بحث داشت

از بس که این فرشته ... نمایش زبانزد است

 

آیینه ای که پرتو او را کسی ندید

رفته به مادرش که حیایش زبانزد است

 

همسایه از دعای شبش نور می گرفت

در بین خاص و عام، دعایش زبانزد است

 

یک پنجم زمین به صداقش در آمده

با این حساب، لطف خدایش زبانزد است

 

آری خدا خدایی خود را به پاش ریخت

اصلاً عجیب نیست بهایش زبانزد است

ای مادری که خلقت عالم به نام توست

دنیا هنوز محو شکوه مقام توست

 

آدم به اسم اعظم تو ارتقا گرفت

این هم یکی ز معجزه ی ختم نام توست

 

«یا فاطرُ بفاطمه» ذکر گشایش است

این تازه گوشه ای ز فیوضات عام توست

 

ای کوثری که ساقی تو مرتضی بُوَد

تنها نه او ... که کلّ جهان مست جام توست

 

حتّی نبی که اوج مقامش مُبرهن است

با پا شدن به پای تو در احترام توست

 

آیات هل اتی که نشانی ز بندگی است

یک چشمه از سحاب ثواب صیام توست

 

روزی سه بار کار تو شمس الضّحایی است

با این حساب رونق ما از قوام توست

 

یک آسیاب دستی و یک قطعه ی حصیر

این ها همان جهیزیه های امام توست ....

 

... این ها نشان دهنده ی زهد و کرامت است

یعنی که سادگی و قناعت پیام توست

 

مادر! اگر چه رنج فراوان کشیده ای

می آید آن زمان که دو عالم به کام توست

 

با پهلوی شکسته و کودک به روی دست

می آیی و تقاص مدینه کلام توست

 

این بیت آخر است نوشتم برای تو

هستی من فدای تو و بچه های تو

 


برچسب‌ها: آیه ولایت, آیه مباهله, حدیث کسا, حجت الاسلام والمسلمین جهرمی

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه هشتم آبان ۱۳۹۲ | 10:38 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |




روز مباهله، شكوه ومنزلت والاى پنج تن پاك، عيان تر شد؛ مناسبتى كه خداى متعال، على عليه السلام، فاطمه سلام الله عليها وحسن وحسين عليهماالسلام را نفس، وكسان پيامبر صلّى الله عليه وآله خواند، اين روز بر تمام مسلمانان به ويژه شيعيان مبارك باد

1. روز مباهله

اين روز از يك سو روز مباهله اهل بيت عليهم السلام با نصاراى نجران است واز سوى ديگر نزول آيه تطهير در شأن اهل بيت در اين روز بوده است.(1)
هنگامى كه اين آيه نازل شد پيامبر صلّى الله عليه وآله، على وفاطمه وحسن وحسين عليهم السلام را فرا خواند وفرمود: «اللّهم هؤلاء أهلي؛ بار الها اينان اهل من هستند»(2).

نامه پيامبر صلى الله عليه وآله به نصاراى نجران

در سال دهم هجرى پيامبر صلى الله عليه وآله نامه اى به نصاراى نجران فرستادند، به اين مضمون كه خداى يكتا را عبادت كنند ومسلمان شوند، يا به مسلمين جزيه بدهند وبه مذهب خود باشند وگرنه آماده جنگ باشند.
بنى نجران در كليساى بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده اى مانند سيد كه از بزرگان قوم بود وعاقب كه اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسليم در برابر خواسته پيامبر صلى الله عليه وآله اعلام كردند. در مقابل عده اى مانند ابوحارثه اسقف اعظم نجران كه 120 سال عمر داشت ودر باطن مسلمان بود با امر پيامبر صلى الله عليه وآله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد كتاب «جامعه» را كه صفات پيامبر بعد از حضرت عيسى عليه السلام را ذكر كرده بود، وصحيفه حضرت شيث عليه السلام را بخوانند. در حضور جمع مسيحيان وفرستادگان پيامبر صلى الله عليه وآله فصل هاى جامعه قرائت شد وبا اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصميم گرفتند هفتاد نفر از جمله سيد وعاقب وابو حارثه را براى تحقيق به مدينه بفرستند.


● نجرانيان در مدينه

آنان به مدينه آمدند وخدمت پيامبر صلى الله عليه وآله شرفياب شدند. هرچه آن حضرت دليل وبرهان آورد آنان قبول نكردند وامر به مباهله واگذار شد. جبرئيل عليه السلام نازل شد واين آيه را آورد: «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛(3) اگر كسى با تو مجادله كند بعد از علمى كه نزد تو آمده، بگو بياييد تا فرا خوانيم پسران خود و زن هاى خود وكسى كه به منزله جان ماست. آنگاه نفرين كنيم ولعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم».
لذا قرار بر مباهله شد وسيد وعاقب به محل اردوى خود در خارج مدينه رفتند. آنان با يكديگر مشورت كردند وبعضى از علماى آنها گفتند: «اگر فردا محمد با اصحاب وجمعى كثير براى مباهله حاضر شود اين روش پادشاهان است وترسى به خود راه ندهيد. ولى اگر خواص اهل بيت خود را آورد اين كار انبياء است».

● مراسم مباهله

روز ديگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پيامبر صلى الله عليه وآله دست على بن ابى طالب عليه السلام را گرفت واز حجره بيرون آمد. امام حسن وامام حسين عليهماالسلام را پيش رو روانه فرمود وحضرت صديقه كبرى فاطمه زهرا سلام الله عليها از پشت سر آمدند، تا بين دو درختى كه قبلاً تعيين شده بود رسيدند. قبلاً به دستور حضرت زير آن دو درخت را جارو زدند، وبه عنوان سايه بان عباى سياهى بالاى درخت قرار دادند. مسلمانان مدينه هم آمدند، بنى نجران هم با فرزندان خود آمدند. پيامبر صلى الله عليه وآله كسى را نزد سيد وعاقب فرستاد كه ما آماده ايم.
اسقف با همراهان آمد وگفت: با چه كسانى با ما مباهله مى كنيد؟ پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: «با بهترين اهل زمين ونيكوترين جهانيان نزد خداى متعال، چرا كه از طرف خدا امر شده ام كه آنها را بياورم»، واشاره به آل عبا عليهم السلام فرمودند.
سيد وعاقب واسقف همين كه چشمشان به پيامبر صلى الله عليه وآله وآل عبا عليهم السلام افتاد، وحشت كردند به حدى كه چهره هايشان زرد شد. ابوحارث كه ميل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پيش گذاشت ودست سيد وعاقب را گرفته پس كشيد وآنها را نصيحت كرد واز عواقب اين مباهله مطلع كرد وگفت: صفات او واهل بيت او را در كتاب ها خوانده ايد. اين محمد همان پيامبر است، مگر نمى بينيد ابرهاى سياه را، ودگرگونى آفتاب را، وشاخه هاى درختان را كه خم شده، وصداى مرغان، ودود سياه اطراف وآثار زلزله را كه در كوه ها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند كه دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنى گويند از ما نشانى نمى ماند. برويم وبا او صلح كنيم.

● پرهيز نجرانيان از مباهله

او را فرستادند وابو حارث مسلمان شد وعرض كرد: مردم نجران پشيمان شده اند. حضرت فرمود: اسلام بياورند. گفت: قبول نمى كنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت اين كار را ندارند، ولى حاضرند جزيه را قبول كنند.
پيامبر صلى الله عليه وآله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: «شرايط ذمه ومقدار آن را به آنها بگوييد». بعد از معين نمودن جزيه وشرايط آن، اميرالمؤمنين عليه السلام آنها را نزد پيامبر صلى الله عليه وآله آوردند، وپيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «اگر با من واين جماعت اهل بيت من مباهله مى نموديد، به صورت ميمون وخوك مى شديد واين وادى بر شما آتش مى شد ويك سال نمى گذشت كه تمامى نصارى نابود مى شدند»(4).

2. روز خاتم بخشى

در اين روز اميرالمؤمنين عليه السلام در مسجد پيامبر صلى الله عليه وآله انگشتر خود را در حالت ركوع به سائل بخشيد، وآيه مباركه: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»؛(5) در شأن آن حضرت نازل شد(6).
از اميرالمؤمنين عليه السلام معناى اين آيه شريفه را سؤال كردند كه مى فرمايد: «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا؛(7) نعمت خدا را مى شناسند وسپس آن را انكار مى كنند». حضرت فرمودند: هنگامى كه آيه مباركه: «انما وليكم الله...» نازل شد، عده اى از اصحاب پيامبر صلى الله عليه وآله در مسجد مدينه جمع شدند. بعضى به بعض ديگر گفتند: درباره اين آيه چه مى گوييد؟ بعضى گفتند: اگر منكر اين آيه بشويم ساير آيات را هم بايد منكر شويم واگر ايمان به اين آيه بياوريم وقبول كنيم براى ما ذلت است، زيرا على بن ابى طالب عليه السلام بر ما مسلط مى شود. عده اى از منافقين گفتند: ما مى دانيم كه محمد در آنچه مى گويد صادق است. او را به ظاهر دوست داريم، ولى از على در آنچه امر مى كند اطاعت نمى كنيم.
حضرت فرمودند: در اين هنگام اين آيه نازل شد: «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا...»؛(8)، يعنى: ولايت على بن ابى طالب عليه السلام را مى شناسد وحال اين كه اكثر آنها كه آن را مى شناسند نسبت به ولايت آن حضرت كافرند.(9)
بعضى از مخالفين گفته اند: براى كسى اتفاق نيفتاده كه در يك زمان جمع بين دو عبادت مالى وبدنى نمايد مگر على بن ابى طالب عليه السلام، وبراى احدى نيامده از فضايل مثل آنچه براى على عليه السلام آمده است.

3. نزول سوره هل اتى

در اين روز سوره «هل اتى» در شأن اميرالمؤمنين وفاطمه زهرا وامام حسن وامام حسين عليهم السلام نازل شده است.(10) اين مهم بعد از سه روز روزه آنان واعطاى افطارشان به مسكين ويتيم واسير بود كه آن طعام بهشتى نازل شد. بنا بر نقلى روز 25 ذى حجه سوره مباركه نازل شد.(11)
امام صادق عليه السلام فرمودند: «آن كاسه اى كه طعام از بهشت آوردند وآن بزرگواران ميل كردند نزد ماست وحضرت صاحب الامر عليه السلام آن را ظاهر خواهد كرد، وطعام بهشتى از آن تناول خواهند فرمود.(12)

 

تقويم شيعه ـ عبد الحسين نيشابورى


1. مسار الشيعه: ص22ـ23. العدد القوية: ص307ـ308. مصباح كفعمى: ج2، ص601. بحارالانوار: ج97، ص168، 384. فيض العلام،

    ص127ـ129. زاد المعاد: ص287.
2. تاريخ الخلفاء: ص169.
3. آل عمران(3)، آيه61.
4. تفسير برهان: ج1، ص287ـ288. قلائد النحور: ج ذى حجه، ص427، 438، 441.
5. مائده(5)، آيه55.
6. قلائد النحور: ج ذى حجه، ص426. اكابر اهل سنت اتفاق دارند كه آيه: «انما وليكم الله...» در شأن اميرالمؤمنين عليه السلام نازل شده

   است. مانند فخر رازى، محمد صدر عالم، ابن مردويه، خطيب بغدادى، ابن عساكر، محمدبن اسماعيل الامير، ابن مغازلى، ابو الليث

   سمرقندى، ثعلبى، سبط ابن جوزى، شهاب الدين احمد، ابن صباغ، ابو نعيم، ملا على قوشجى، سمعانى، واقدى، بيهقى، نسائى،

   خوارزمى، طبرى، كلبى، حموينى و...
7. نحل(16)، آيه83.
8. همان.
9. تفسير برهان: ج1، ص479.
10. زاد المعاد: ص301.
11. توضيح المقاصد: ص32. مسار الشيعه: ص23. مصباح المتهجد: ص712. العدد القوية: ص315. مصباح كفعمى: ج2، ص601. فيض

     العلام: ص128.
12. زاد المعاد: ص301.


برچسب‌ها: بیست و چهارم ذیحجه ؛ روز مباهله, آیه مباهله, پیامبر و اهل بیت, مسیحیان نجران

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه هشتم آبان ۱۳۹۲ | 0:0 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |

سلاله پاکان : همزمان با ایام مباهله و نزول آیه مباهله ، آیه ولایت و سوره مبارکه انسان  مراسم قرائت حدیث شریف کسا به نیت شفای کامل همه مرضا مخصوصا همسر مکرمه حضرت آیت الله آیت اللهی (ره) و برآورده شدن حاجات مومنین و مومنات ، سه شنبه این هفته بعد از نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد حضرت صاحب الزمان (عح) برگزار می گردد . از همه عاشقان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دعوت بعمل می آید .



برچسب‌ها: ویژه برنامه شب مباهله با قرائت حدیث شریف کسا در مس, عج, سلاله پاکان, آیه ولایت

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ششم آبان ۱۳۹۲ | 22:4 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : یکشنبه پنجم آبان ۱۳۹۲ | 23:28 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |
تاريخ : شنبه چهارم آبان ۱۳۹۲ | 23:28 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |