
در این مراسم معنوی که با حضور جمع کثیری از همشهریان ولایی دارالمومنین جهرم برگزار شد حجة الاسلام والمسلمین حاج سید علی آقا آیت اللهی با اشاره به بحثی که در دو روز قبل داشته است افزود بحث ما در دو روز گذشته پیرامون عواملی بود که اعمال صالحه انسان را به کل نابود می کند .
معظم له افزود گفتیم چون در اواخر ماه مبارک رمضان هستیم باید مواظب این سرمایه ای که در ماه مبارک رمضان به دست آورده ایم باشیم تا از دست ندهیم . چند عامل هست که خدا در قرآن نام برده و فرموده خیال نکنید که این عوامل یک گناه فردی است و بگویید حالا ما یک گناهی کردیم ، خدا غفار است ، توبه می کنیم و او می بخشد .نه، برخی از گناهان خرمن اعمال صالحه را به کل از بین می برد و دیگر عملی باقی نمی گذارد . اگر شما توبه هم بکنید و خدا هم ببخشد به هر حال این عمل اعمال صالح شما را نابود کرده است و اگر خدا ببخشد این تفضّل خداست اما انسان باید شروع کند و از نو عمل جمع کند .
ایشان افزودند دیروز عرض کردیم که یکی از گناهان بی احترامی به پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) است . هتک حرمت ، استهزاء و ذره ای بی احترامی به این انبیای الهی ، پیغمبر اسلام (ص) و اهل بیتش (ع) از آن گناهانی است که همه اعمال صالحه را بر باد می دهد .
بنده دیروز این بجث کلی را مطرح کردم ، و امروز هم یکی از عوامل دیگر را می خواستم محضرتان عرض کنم ، اما چون مساله کاملاً خطرناک است ، یعنی ۴۰ آیه در قرآن پیرامون این مساله داریم که اگر کسی مبتلا به این عمل شود همه اعمالش نابود می شود ، واقعاً ترسیدم که از این بحث به این آسانی بگذرم . هرچند کلی گفته بودم اما متاسفانه به بعضی از بی احترامی ها مبتلا شدیم و خودمان هم حالیمان نیست . هرچند که بنده قصدم این نیست که در جزئیات وارد بشوم ، چون به فهم و درک شما اعتماد دارم و خود شما الحمدلله صاحب فکر هستید و فکر می کنید و می توانید تشخیص دهید ، اما چون مساله واقعا خطرناک است و از آن مسائلی است که خدا در ۴۰ جای قرآن پای این مساله ایستاده است و به هیچ وجه ، من الوجوه ، هم خدا در این مساله کوتاه نمی آید گفتم که این مصادیق را خدمتتان عرض کنم و امیدوارم که کسی هم ناراحت نشود . به هر حال وظیفه ما گفتن است و اگر ما در این ماه مبارک رمضان نگوییم و از قرآن استفاده نکنیم پس کی می خواهیم استفاده کنیم .؟
قبل از اینکه این مصادیق را خدمتتان عرض کنم اول یک مقدمه عرض می کنم تا جواب خیلی از سوالهایی که ممکن است بعداً از من بپرسید را در این مقدمه بدهم . دلم می خواهد خوب دقت کنید و امیدوارم بتوانم مطلب را خوب به شما بزرگواران برسانم .
شما ببینید وقتی پیغمبر خدا (ص) می خواست از دنیا رحلت کند فرمود من دو میراث برای شما گذاشتم " انّی تارکٌ فیکمُ الثقلین " دو چیز گرانبها را ، برای همه امت ، بین شما به یادگار گذاشتم . یکی قرآن است و دیگری عترت و اهل بیت (ع) " کتاب الله و عترتی " . این دو میراث پیغمبر (ص) برای ماست و این میراث برای همه امت است . این دو عِدل هم هستند و از قرآن و اهل بیت (ع) باید استفاده بشود . خدا هم بسیار در قرآن دستور داده است که در قرآن تدبر کنید و بیندیشید " افلا یتدبّرون القرآن " قرآن را بخوانید و با معانی قرآن آشنا شوید .
خدا در قرآن فرموده است که در روز قیامت پیامبر اسلام (ص) از دست امتش شکایت می کند
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
می گوید خدایا من از این امت شکایت می کنم که این امت قرآن را پشت سر انداخت و به آن عمل نکرد .
قرآن کتاب هدایت و عمل کردن است .
شهر رمضان الذي انزل فيه القرءان هدى للناس
هدایت مردم در این قرا و عِدلی است که دارد . اهل بیت (ع) عِدل قرآن هستند و پیامبر (ص) اطاعت از آنان را در غدیر بر همه واجب کرد و فرمود این علی (ع) هم ولیّ شماست . این قرآن ساکت و قرآن ناطق ، در کنار هم ، شما را هدایت می کنند این دو را باید بگیرید .
خداوند این دو را میزان قرار داده و اهل بیت (ع) نیز قرآن را میزان قرار داده اند . روایات زیادی از امام باقر (ع) ، امام صادق (ع) ، و دیگر ائمّه (ع) نقل شده است که فرموده اند احادیث ما را بر قرآن عرضه کنید اگر دیدید قرآن چیزی و این حدیثی که نقل شده حرف دیگری می گوید بدانید که راوی این حدیث پشت سر ما دروغ بسته است چرا که ما هیچوقت برخلاف قرآن حرف نمی زنیم چون ما اصلاً از قرآن جدا نیستیم .
پیامبر (ص) فرمود : علیّ مع القرآن و القرآن مع علیّ
اینها با هم هستند و گره خورده اند . امام صادق (ع) فرمود قرآن یک چیزی نمی گوید و ما یک چیز دیگری نمی گوییم . ا مفسر قرآن و مبیّن حقایق قرآن هستیم .
خود اهل بیت (ع) فرموده اند که اگر حدیثی از ما به شما برسد که مخالف قرآن باشد قبول نکنید .
اگر حدیثی نقل شده باشد که خلاف عصمت اهل بیت (ع) و مخالف آیه تطهیر باشد چون خدا در قرآنش فرموده که اینها مطهر هستند و از هر رجس و پلیدی پاک هستند یا اینکه اگر کسی یک حدیثی نقل بکند که دلالت بر این بکند که نعوذ بالله امام صادق (ع) چیزی را نمی داند ، یا مثلا در مساله ای می ماند ، خوب این حدیث مخالف قرآن است و خود اهل بیت فرمودند حدیث مخالف قرآن را به دیوار بزنید و آن را رد کنید . قرآن میزان است ، یعنی همه چیز را با کلام خدا بسنجید ، ما هم تفسیر کلام خدا می کنیم و حرفی مخالف کلام خدا نمی زنیم .
این قرآن برای همه حجت است . این قرآن سرشار از معارف است و همه باید از آن استفاده کنند .
یک سری از آیات قرآن هست که معنای آن خیلی ظاهر ، واضح و روشن است و خدا در آن آیات حکمی را قاطعانه بیان کرده است و هیچ ابهامی در آن نیست . همه باید به آن عمل بکنند و نیازی هم به تقلید ندارد .
اما خدا یک حکمی را گفته و ما نمی فهمیم ، مثلا فرموده " اقیم الصّلوة " نماز بخوانید اما ما هرچه قرآن را می خوانیم نمی فهمیم اگر کسی شک در رکعت سه و چهار کند چه باید بکند و یا اینکه رکوع و سجود را چگونه باید انجام دهد ، گفته اند در این مسائل به متخصصین رجوع کنید . امام صادق و اهل بیت (ع) اینها را شرح داده اند . امام صادق (ع) فرمود " انّ للصلوة اربعة آلاف حد " نماز چهار هزار مساله دارد و این چها هزار مساله را امام صادق (ع) مطرح کرده است . یک متخصص می خواهد تا این مسائل را بیرون بکشد و به دست ما بدهد . خدا فرموده " کتب علیکم الصّیام " روزه را بر شما واجب کردم . حالا روزه دار چه کارهایی را نباید انجام دهد ؟ ما نمی فهمیم ؟ می رویم از عالمش می پرسیم . اهل بیت (ع) فرموده اند اما استخراج این احکام کار متخصص است ، چون اینقدر روایات زیاد و گاها متعارض است که باید یک روایت شناس آن را سبک سنگین کند و استفاده بکند ، و ما از متخصصش می پرسیم . خدا فرموده است " و احلّ اللّه البیع و حرّم الرّبا " بیع را حلال و ربا را حرام کردم . حالا ربا چی هست ؟ نمی دانیم ؟ می رویم ، از کسی که متخصص است ، می پرسیم .
یک سری دیگر از آیات قرآن است که چون همه می فهمند ، و چیزی را که انسان فهمید نیازی برجوع دیگران ندارد ، نیازی به متخصص ندارد . امیرالمومنین (ع) کلامی دارد که همه می فهمند لذا نیازی به رجوع به کس دیگری نیست . این موارد بر همه حجّت و لازم التّباع است .
خدا در قرآن فرموده غیبت حرام است ، دروغ حرام است ، الفتنة اشدّ من القتل ، فتنه کردن در جامعه مسلمین حرام است و ... در این موارد لازم نداریم که بگوییم حرام بودنش یعنی چه ؟ اینها را همه می فهمند و نیازی به تقلید دیگران هم ندارد . شما رساله های توضیح المسائل را بردارید ، از اول تا آخر رساله را نگاه کنید ، هیچ مرجع تقلیدی نمی آید بحث کند که غیبت حرام است ، دروغ حرام است ، احترام گذاشتن به پیامبر (ص) واجب است و ... ، اصلا وظیفه مراجع نیست که در این موارد بحث بکنند چون می گویند در مورد این مسائل قرآن و اهل بیت (ع) واضح گفته اند و همه می فهمند ما مسائلی را می گوییم که مردم نمی توانند به وضوح بفهمند و چون نمی فهمند به عالمش رجوع می کنند .
برخی می گویند چرا این مسائل در رساله نیامده است ؟
چون وظیفه مراجع نیست مواردی که قرآن خیلی رسا و واضح بیان کرده و همه مردم می فهمند را بیان کنند .
مسائلی را که خدا در قرآن واضح بیان کرده و حکم آن هم بسیار واضح است مسائل تقلیدی نیست و خدا در این مسائل به عقلتان رجوع کرده است . خیلی از آیات قرآن این چنین است . دین ما که همه اش تقلید نیست . در آن چیزی که نمی فهمیم تقلید می کنیم اما آن چیزی که واضح و مبرهن است دیگر تقلیدی نیست . مثلا نماز واجب است . این تقلیدی است ؟ کسی نمی تواند بگوید چون من مقلد فلانی هستم و فلانی گفته نماز واجب است من می گویم نماز واجب است . نه ، همه وجوب نماز را می دانند ، نیازی به تقلید ندارد ، و این از ضروریات است .
هرکس الفبای قرآن را خوانده می داند که خدا در سرتاسر قرآنش فرموده " أَقيمُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّكوةَ "
اینکه خدا فرموده " قد افلح من تزکّی " ، رستگار آن کسی است که تزکیه نفس بکند ، می گویند چرا در رساله ها تزکیه نفس را نمی نویسند ؟ اصلا وظیفه مراجع نیست چون این حکم واضح است که تزکیه نفس بر هر مسلمانی واجب است . مراجع حرفی که مردم از قرآن نمی فهمند و باید از روایات مشخص کننند را می گویند .
این بحثی را که من در مورد حرمت اهل بیت (ع) بیان کردم از آن مسائلی است که از وضوحات آیات قرآن است و از مسائل تقلیدی نیست . ببینید آیه قرآن این است و از این رساتر خدا چه بگوید ؟
خدا می فرماید :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ
وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ
وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
ای کسانی که ایمان آورده اید !
لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ
صدای خودتان را بلند نکنید
فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ
بلندتر از صدای پیغمبر (ص)
این برای کسانی است که با پیغمبر (ص) حرف می زدند . خدا می گوید اگر جلو پیغمبر (ص) می آیید و با پیغمبر (ص) حرف می زنید داد و بیداد راه نیندازید ، احترام داشته باشید و مودّبانه با پیغمبر (ص) حرف بزنید .
وَلَا تَجْهَرُوا
این یک نهی است . یعنی خداوند یک دستور نکن اینجا دارد .
جهر یعنی بلند صدا زدن
وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ
بلند صدا نزنید پیغمبر را
بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ
همانطوری که بعضی از شما بعضی دیگر را صدا می زنید
خدا می فرماید همینطوری که با همدیگر حرف می زنید ، همدیگر را صدا می زنید ، پیغمبر (ص) را صدا نزنید چون احترام پیغمبر (ص) واجب است .
این یک نهی است و چه چیزی روشن تر از این معناست ؟ چه کسی هست بگوید من این معنا را نمی فهمم ؟
حالا اگر کسی این کار را نکرد ، اگر کسی احترام پیغمبر (ص) را نگذاشت ، پیغمبر (ص) را همانطوری خطاب کرد که آدم های دیگر را خطاب می کند و ... خدا می گوید چه کارش می کنم ؟
أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ
خدا می گوید اعمالش را نابود می کنم
وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
اینهایی که چنین کاری می کنند مردم بیشعوری هستند
لَا تَشْعُرُونَ
شعور ندارند ، نمی فهمند که پیغمبر چه شخصیّتی است .
خوب این معنای آیه و معنای آن بسیار روشن است که خدا در آن حکمی را به وضوح بیان کرده است . اینجا خدا فرموده پیغمبر (ص) ، پیغمبر (ص) هم فرموده بعضی ها مثل جان من هستند ، حضرت زهرا (س) روح من است ، انا من علیّ و علیّ منّی ، انا من حسین و حسینٌ منّی ، اینها روح پیغمبرند ، نفس پیغمبرند که در این حکم با پیغمبر (ص) شریکند .

خدا فرموده وقتی می خواهید این ها را صدا بزنید آنگونه نباشد که شما خودتان را صدا می زنید چون اگر اینطور باشد اعمالتان را به آتش می زنم . خدا هم که با کسی روی دربایستی ندارد و فرموده قوم و خویش هیچکدام از شما هم نیستم " لم یلد و لم یولد " . این حکم روشنی است و نمی توانیم بگوییم نفهمیدیم که نیاز به رجوع به عالم باشد . حال که همه این حکم را می فهمند همه باید به آن عمل کنند . این عظمت پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) است یعنی این ها این قدر بزرگ هستند که در صحبت کردن ، نام بردن ایشان و ... حرمت و بزرگی دارند . این را هم بگویم وظیفه هیچ مرجع تقلیدی نیست که بنشیند و این حرف ها را بزند چون این حرف ها حرف های واضحی است که همه می فهمند . مراجع می گویند ما حرف هایی می زنیم که دیگران نمی فهمند . یک بار خدمت یکی از مراجع بودیم ، یک استفتایی آمده بود ، ایشان خیلی عصبانی شد . گفت این حرف ها چیه از من می پرسند ؟ یعنی این آقا در عمرش قرآن نخوانده که بداند دروغ حرام است که از من دارد می پرسد ؟ این که دیگر وظیفه من نیست بگویم .
وظیفه مراجع این نیست که بگویند احترام پیغمبر (ص) واجب است . خدا این مطلب را ۴۰ بار در قرآن فرموده است ما باید خودمان بفهمیم و خودمان را به پیغمبر و اهل بیت (ع) برسانیم .
خدا رحمت کند حضرت آقا یک روز میان درس به ما طلبه ها این جمله را گفت که پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) خیلی بزرگند ، امیرالمومنین (ع) خودش فرموده ما در قلّه ایم ، وظیفه ماست که مردم را به این ها برسانیم . برای اینکه مردم را به این ها متصل کنید مردم را ببرید بالا نه اینکه آنها را پایین بیاورید .

ما بعضی وقت ها برای اینکه مردم را به اهل بیت (ع) نزدیک کنیم اهل بیت را پایین می کشیم ، این قدر پایینشان می آوریم ، کوچکشان می کنیم تا بگوییم این ها هم مثل خودمان هستند . این غلط است ما باید بالا برویم نه اینکه آنها را پایین بکشیم . البته آنها در ذهن پوسیده ما پایین می آیند وگرنه آنها پایین آمدنی نیستند و مقامشان بالاست .
شما ببینید گذشتگان ما چطور بوده اند و حالا ما کارمان به کجا رسیده است . ما امروز داریم چه می کنیم ؟
امروز هرجا یک اثری به نام اثر باستانی و گردشگری هست که از دنیا می آیند و نگاهش می کنند یا مسجد است و یا امامزاده . چرا ؟ چون گذشتگان می گفتند وقتی آدم می خواهد مسجدی بسازد، و چون مسجد خانه خداست ، برای خانه خدا بنایی می سازیم که از همه بناها بهتر باشد .
شما حتما مسجد جامع اصفهان را دیده اید ، مسجدی که قبر مرحوم علامه مجلسی در آن قرار دارد و سر قبر علامه مجلسی از مکان هایی است که دعا مستجاب می شود . بسیاری از علما می گویند دعا آنجا مستجاب می شود و من خودم هم تجربه کرده ام و دعایم آنجا مستجاب شده است . این جای با برکتی است . قبر مرحوم مجلسی در کنار قبر پدرش و پسرش قرار دارد ، آدم این مسجد را که می بیند اصلا مات می شود که چه ساخته اند . ۴۰۰ سال است که این مسجد را ساخته اند اما از بس که محکم ساخته اند یک میخ داخل خشتش نمی رود . همه دنیا دارد می آید و نگاه می کند . اوج هنرشان را در در همین مساجد و امامزاده ها و حرم اهل بیت (ع) نشان می دادند .
حرم امام رضا (ع) چهار تا مناره دارد که مرحوم شیخ بهایی این مناره ها را ساخته است . شما از هر طرف که به حرم امام رضا (ع) نگاه کنید هیچگاه بیش از دو مناره نمی بینید . همیشه گنبد وسط است و دو مناره دو طرف آن قرار دارد . باوجودی که حرم امام رضا (ع) چهار مناره دارد اما شما هیچوقت چهار مناره را نمی بینید .

مرحوم شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) هنر مهندسی خود را با اوج علم ریاضی قرین کرده و گفته است اینجا چیزی را نشان می دهم که هیچ خانه ای نتواند چنین چیزی را بسازد .
آنها برای چیزی که منسوب به اهل بیت (ع) بوده اوج هنر را نشان می دادند و امروز بعد از چهارصد ، پانصد سال هنوز مساجد ما آثار باستانی است . از خارج می آیند و مسجد امام اصفهان ، مسجد شیخ لطف الله ، مسجد وکیل و ... را نگاه می کنند .


قدیمی ها اینطور بوده اند حالا ما کارمان به کجا رسیده است ؟ اینها برای کاری که منتسب به خدا و پیغمبر (ص) بود کاری می کردند و می گفتند ما برای هیچکس دیگری نمی کنیم چرا ؟ چون خدا در قرآن فرموده اسم پیغمبر (ص) را که می خواهید ببرید آنگونه که اسم دیگران را می برید نباشد . کارهای ما به کجا کشیده شده است ؟
* کارهای ما به جایی رسیده که می آییم برای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) جشن می گیریم و کف می زنیم و ... .
من یک سوال دارم . این قرآن ، این هم عقل . کاری هم به هیچکس ندارم . ما طرفمان هیچکس نیست .
امام صادق (ع) فرمود اگر حدیثی از من برایتان آوردند و خلاف قرآن بود آن را به دیوار بزنید . ما قرآن را باید نگاه کنیم . فلان آقا چه می کند که برای ما ملاک نیست . فلانی چنین می کند این برای ما ملاک شد ؟ ما قرآن و عقل داریم .
خدا فرموده است :
وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ
اسم پیغمبر (ص) که می برید آنگونه نباشد که نام همدیگر را می برید .
این کف هایی که برای پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) در مجالس می زنند ، بینی و بین الله این کارها را برای بچه دو ساله می کنند ، وقتی برای بچه جشن تولد می گیرند برایش کف می زنند . هیچ وقت برای یک آدم پیرمرد جشن تولد می گیرند ؟ هرگز نمی گیرند . ما داریم با اهل بیت (ع) مثل یک بچه دو ساله رفتار می کنیم بعد هم توقع داریم خدا رحمتش را بر ما نازل کند . این مساله مشمول این آیه هست یا نه ؟ عقل خودتان را قاضی کنید . من هیچ حرفی نمی زنم . عمل هیچ کسی هم برای ما ملاک نیست چون این کارها تقلیدی نیست و ما در این کارها مقلد احدی نیستیم . خدا فرموده در جاهایی که مطلبی را نمی دانید تقلید کنید و مقلد باشید این مسائل که تقلید ندارد . قرآن می گوید نام پیغمبر (ع) را مانند بقیه نبرید شما می آیید مثل بچه ها با پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) رفتار می کنید ؟
مراجع تقلید ما همه افتخارشان این است که نوکر امام زمان (عج) هستند . تمام افتخارات مراجع تقلید این است که نوکر امام زمان (عج) هستند . اگر به شما بگویند امروز تولد فلان مرجع تقلید است بیایید کف بزنید آیا می زنید ؟ بینی و بین الله می زنید ؟ می گویند آقا این کار توهین است و ... . ما چطور احترام نوکر را نگه می داریم اما اجترام آقا را نگه نمی داریم ؟!
خوب این کارها باعث سوزاندن اعمال می شود . دلمان هم خوش است که به مجلس اهل بیت (ع) رفته ایم . نگویید فلانی می کند . فلانی اشتباه می کند که چنین کاری می کند . ما نباید قرآن را با عمل کسی مقایسه کنیم . قرآن دارد این را به ما می گوید . هرکس هم این آیه را طور دیگری می فهمد بگوید من طور دیگر می فهمم . خوب این معنایش واضح است .
می فرماید :
وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ
پیغمبر (ص) را مثل صدا زدن بقیه صدا نزنید .
وقتی ما برای پیغمبر (ص) سوت و دست و ... می زنیم آیا در این حالت مثل بقیه پیغمبر (ص) را صدا زده ایم یا نه ؟
خودتان قضاوت کنید . این آتش زدن خرمن اعمال صالحه هست یا نه ؟ اگر داریم پیغمبر (ص) را مثل بقیه صدا می زنیم پس " أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ " به آن چسبیده است و قطعا اعمالمان نابود می شود . خیال می کنیم به مجلس ذکر رفته ایم اما در واقع تمام اعمالمان را آتش زده ایم و سوزانده ایم .
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا
بگویم بدبخت ترین آدم ها چه کسی است ؟
نمی خواستم امروز این حرف ها را بزنم اما دیدم خیلی خطرناک است و روز قیامت من هم مسئولم . گفتم حداقل به شما بگویم . این قرآن است ، این هم عقلتان ، تقلید هم در این مسائل حرام است . خودتان می دانید فلانی کرد ما هم کردیم ، فلان مداح کرد ما هم کردیم ، این ها که دلیل نمی شود . شما قرآن برایتان ملاک باشد . خدا می فرماید در این اموری که می دانید تقلید هم نباید بکنید چه برسد به اینکه مداحی یک کاری می کند و خرمن اعمال صالحه اش را آتش می زند . او اشتباه می کند .
** دوم در مورد تعبیراتی هست که ما داریم امروز از اهل بیت به کار می بریم ، مخصوصا در مورد حضرت زهرا (س) خیلی تعبیرات زشتی داریم به کار می بریم .
مد شده بعضی ها اسم می برند و می گویند خانم فاطمه زهرا ، بی بی فاطمه زهرا و ... . من می خواهم این جمله را بگویم ، بینی و بین الله ، امروز اگر شما بخواهید یک خانمی را صدا بزنید به او می گویید چه ؟ به او می گویید خانم فلانی ! درست است ؟ همین تعبیر را دارید در مورد حضرت زهرا (س) به کار می برید ؟ هست یا نه ؟
بد دارید نگاهم می کنید ! یک استادی در قم داشتیم . وقتی که به درس او می رفتیم ، وقتی درس سخت بود ، می گفت بد نگاهم می کنید ! ما هم مجبور بودیم چیزی بگوییم . خلاصه شما هم امروز دارید بد نگاه می کنید ولی مطلب همین است .
ببینید خدا می گوید :
وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ
صدا نزنید پیغمبر را
بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ
همینطوری که همدیگر را صدا می زنید .
خوب ما می گوییم خانم فلانی ! و از طرفی هم می گوییم خانم فاطمه ! خانم فاطمه زهرا ! مثل هم شد یا نه ؟
اگر مثل هم شد " أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ " پشت آن می چسبد یا نه ؟ نابود می شود اعمالمان یا نه ؟
شما می خواهید احترام حضرت زهرا را نگاه کنید چرا نمی گویید حضرت زهرا ؟ می خواهید او را بکشید پایین ؟ ای سخنران محترم ما را بالا بکش .
خانم فاطمه زهرا ؟ تو اسم زن خودت هم بخواهی ببری می گویی خانم و اسم دختر پیغمبر (ص) ، روح پیغمبر (ص) ، قلب پیغمبر (ص) ، پاره تن پیغمبر (ص) ، روح هستی و ... هم که می خواهی ببری می گویی خانم ؟ خب این حکم خداست این هم عقل ما . خدا می گوید شما اسم حضرت زهرا (س) را مثل همدیگر بردید یا نه ؟
وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ
صدا که می زنید مثل صدا زدن همدیگر نباشد.
اینها احترامشان بالاتر است . شما می گویید خانم فلانی بیا بعدش هم می گویید بله مجلس امروز ما در مورد خانم فاطمه زهرا ، خانم زینب کبری ، است . این حرف ها یعنی چه ؟
اگر آدم هستی بگو حضرت ، بگو عقیله بنی هاشم ، روح پیغمبر ، قرّة العین پیغمبر ، همه هستی عالم ! این طور حرف بزن.
یا می گویند " بی بی فاطمه زهرا " . حالا بی بی سک خورده مودب تر از خانم هست . به هر حال در رسم ما این است که به یک زن بزرگ فامیل "بی بی" می گوییم . خوب این کلمه بی بی را ما برای همدیگر داریم استعمال می کنیم . می کنیم یا نه ؟ الحمدلله در هر فامیلی یک بی بی هست که خدا سایه شان را بر سر ما ، نوه ها و نتیجه ها نگه دارد . خوب شما می گویید بی بی من! ، بی بی فاطمه! ، بی بی زینب ! و ...
خوب این چه ادبی شد ؟ این مصداق " وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ " هست یا نه ؟ خدا گفته پیغمبر و اهل بیت (ع) را مثل همدیگر صدا نزنید . خدا می گوید اینها که مثل شما نیستند .
.gif)
مثلا می گویند " جناب حسین بن علی " مگر جناب حسین بن علی پسر خاله ات هست که اینطوری نام امام حسین (ع) را می بری؟
خوب شما اسم هرکسی را که بخواهی ببری می گویی جناب آقای فلانی ! اسم امام حسین (ع) را هم که می بری می گویی جناب حسین بن علی ، جناب امیرالمومنین ؟ جناب یعنی چه ؟ بگو حضرت !
اینها مسائلی است که وقتی در روز قیامت در آستان خدا حاضر می شویم می گوییم خدایا ما عمرمان در هیئت امام حسین (ع) گذشت عملمان کجاست ؟ می گویند آتش گرفت و نابود شد . می گوییم چرا آتش گرفت ؟ می گویند چون حرمت نگه نداشتید . تومثل بقیه حضرت زهرا صدا زدی . تو به زن فلانی گفتی خانم فلانی به دختر پیغمبر (ص) هم گفتی خانم فلانی . تو به خواهر خودت گفتی خانم به عقیله بنی هاشم ، به کسی که نائبه امام حسین (ع) در روز عاشورا بود ، هم گفتی خانم . تو هر مردی ثدا می زدی می گفتی آقای فلانی ! خواستی اسم امام حسین (ع) را هم ببری گفتی جناب حسین بن علی ! این ادب است ؟
قرآن دارد می گوید :
وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ
این حکم است . مثل همدیگر صدایشان نزنید .
اگر زدید :
أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ
لذا گفته اعمالتان را نابود می کنم . حالا روز قیامت بگو خدایا ما نفهمیدیم کسی برایمان نگفت و ...
البته من مقصر بودم اگر امروز نمی گفتم . این گناه کردن من هم بود ولی خدایا شاهد باش که من گفتم . این وظیفه ماست که بگوییم .
مد شده است به اهل بیت پیامبر (ع) " ارباب " می گویند . چه کلمه زشتی است که ما روی اهل بیت (ع) می گذاریم . آیا اینها ارباب هستند ؟ اینها مولای ما هستند . اینها سیّد ما هستند . سیّدی و مولای ! . ارباب یعنی چه ؟ اصلا این کلمه ارباب کلمه ای است که در جامعه ما بار منفی دارد . شما وقتی ارباب می گویید اولین چیزی که به ذهنتان می آید یک آدم ظالم هست . تمام دهات ما ارباب داشته است و همه این ارباب ها آدم ظالمی بوده اند .
امام حسین مولای ماست نه ارباب ما .
خود خدا در قرآن فرموده کلمه ارباب کلمه خوبی نیست . خدا در آیه ۳۱ سوره توبه می فرماید :
اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ ...
خدا می گوید مسیحی ها مسیح را ارباب گرفتند و گفتند مسیح ارباب ماست ...
سُبْحَانَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ
اینها مشرکند
خود امیرالمومنین (ع) فرمود :
لاتسمونا أرباباً
اسم ما را ارباب نگذارید .
وقولوا في فضلنا ما شئتم
هرچه خواستید بگویید اما مواظب حرف زدنتان باشید.
اصلا ارباب کلمه زشتی است . در تاریخ ما هرچه آدم ظالم و طاغی بوده ارباب بوده است . ارباب خوب هم داشتیم ، نه نداشتیم ، اما تا بدون هیچ پسوندی ارباب بگویند می گویند این اربابی بوده که ظلم رعیّت می کرده است . حالا همین اسم را روی امام حسین (ع) می گذاریم ؟ ما اسم امام حسین (ع) را مثل یک آدم ظالم می بریم ؟ به کسی که علیه ظلم قیام کرد لقب ظالمین می دهیم ؟ این چه بی عقلی و بیشعوری است که بین ما رسوخ کرده است ؟ همین است که خدا می گوید :
وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ
خدا می گوید کسانی که احترام پیغمبر (ص) را نگه نمی دارند شعور ندارند . واقعا یک نوع بیشعوری ما را فرا گرفته است .
خواستم امروز مصداقی با این مساله رفتار کنم . این حکم قرآن ، حکمی غیر تقلیدی و واجب الاتباع بر همه است . این موارد هم مصداقش بود . هر کدام که غلط بود ، بینی و بین الله ، با دلیل بگویید که غلط است .
نگویید فلانی چنین می کند . اگر فلانی چنین می کند بروید به خودش بگویید چرا شما خلاف قرآن رفتار می کنید ؟ بروید به خودش بگویید . نیایید به من بگویید پس چرا فلانی چنین رفتاری می کند ؟ مگر فلانی معصوم است ؟ هیچکس معصوم نیست و همه خطا و اشتباه می کنند . امیرالمومنین (ع) به مردم مصر فرمود مالک که معصوم نیست مالک هم خطا می کند . ما توقع عصمت از کسی نداریم . ما مواظبیم که اگر کسی خلاف قرآ حرفی زد بگوییم این حرفت خلاف قرآن است. ما هم معصوم نیستیم و آن چیزی را که از قرآن می فهمیم را داریم می گوییم . اگر می خواهید بگویید این حرف ها درست نیست باید دلیل بیاورید . فعل کسی بر ما حجّت نیست . تازه حکم کسی بر ما حجّت نیست دیگر چه برسد به فعلش . چون این مساله از واضحات قرآن است و هیچ شک و شبهه ای در آن نیست . خدا فرموده همانگونه که برخی از شما دیگری را صدا می زند پیغمبر (ص) را صدا نزنید . این حرف قرآن هست یا نه ؟
خدا نکند یک نفر از جایی دیگر به شهر ما بیاید . می گوییم این چه حرفی است که باب شده است ؟ می گویند فلانی گفته است . می گوییم فلانی اشتباه کرده است . می گویند نه نگویید فلانی اشتباه کرده است . فلانی از تهران آمده این حرف را زده است . من نمی دانم خدای تهران، قرآن تهران و عقل تهران با عقل و قرآن ما فرق می کند ؟
شیخ سهروردی یک فیلسوفی است که در فلسفه به ابوعلی سینا تنه می زند . از افتخارات علمای شیعه است . ایشان کسی بود که امام (ره) به او می گفت شیخنا الشهید . شیخ سهروردی در کتابش حرف قشنگی دارد . ایشان می گوید من هرچه قرآن و احادیث پیغمبر (ص) خواندم هیچ جا ندیدم که وقف نامه ای نوشته باشند و بگویند عقل و شعور وقف یک عده خاصی است . خدا عقل و شعور را برای همه قرار داده است .
چون ایشان بچه ده است و سهرور یکی از دهات زنجان است . ایشان به جایی رسید که همه فلاسفه را جلو خودش خاضع کرد . ایشان می گوید علم ، دانش و عقل که فقط مال بچه شهری ها نیست . در هر دهاتی عالم و عاقل هست .
اکثر مراجه بچه دهات هستند . حضرت امام (ره) ، همان امامی که دنیا را به هم زد ، بچه دهات بود . آیا خمین رفته اید؟ بروید خمین خانه امام (ره) را ببینید . در یک خانه دهاتی برج و بارودار بچه ای به دنیا آمد که دنیا را به هم ریخت . اینطور نیست که هرچه از بالا گفتند آنها می فهمند و ما نمی فهمیم . نه ، قرآن همین است و همه هم که عقل و شعور دارند . شاید آنها اشتباه می کنند . آنها باید متوجه باشند . شما باید به آنها بگویید . این مسائل را من خدمتتان عرض کردم و اگر مساله خطرناک نبود نمی گفتم . خیلی خطر دارد و خطرش هم این است که خدا گفته اعمالتان را آتش می زنم . خطری از این بالاتر نیست . ما دلمان خوش باشد که به مجلس اهل بیت (ع) رفتیم چهارتا کلمه به گوشمان خورده همین هم که داشتیم به باد می دهیم و نابود می شود . می گویند رفتیم مجلس امام حسین (ع) در این مجلس گفتند ارباب امام حسین ، خانم فاطمه ، بی بی زینب ، کف بزنید ، صوت هم بزنید ... عجب مجلسی بود و چه حالی کردیم . این شخص نمی داند که چه حالی کرده است تمام اعمال صالحه اش آتش گرفته است " أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ "
کساله خرناک است اگر هم خطرناک نبود نمی گفتم ولی دیدم که واقعا مسئولیم . خدایا تو شاهد باش که ما آن چیزی که به ذهنمان می رسید را گفتیم . بیش از این هم وظیفه مان نیست حالا دیگه خودتان می دانید . شما الحمدلله عقل دارید هیچکس هم عقلش از کسی بالاتر نیست . نه آن شخصی که در پایتخت هست ، نه آن شخصی که در قم است ، نه آن شخصی که در نجف هست ، نه آن شخصی که در هر جایی هست . خدا به همه به اندازه هم عقل داده است . قرآن که همین قرآن است ، دین که همین دین است ، همه هم که می فهمند و این امور هم که از امور تقلیدی نیست . مواظب خودتان باشید . مساله خطرناک است ، احباط است ، نابود شدن است .
حالا این همه در هوای گرم روزه می گیریم ، عبادت نصف و نیمه ای انجام می دهیم ، نمازی می خوانیم ، قرآنی می خوانیم ، به این ها دلمان خوش باشد اما یک جایی بروی که زیر گوشمان روضه بخوانند و بگویند خانم فاطمه ، بی بی زینب ، ارباب حسین ، جناب حسین و ... همین هم که داریم آتش بگیرد و نابود شود . مواظب باشید مواظب باشید مواظب باشید .
خدا به همه ما معرفت عنایت بکند چون این معرفت خیلی ارزشمند است . اینکه حضرت آقا (ره) می گفت زیارت جامعه ، جامعه ، جامعه برای این بود که زیارت جامعه کبیره به ما معرفت می دهد .


... فَمَا أَحْلَى أَسْمَاءَكُمْ وَ أَكْرَمَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَعْظَمَ شَأْنَكُمْ وَ أَجَلَّ خَطَرَكُمْ وَ أَوْفَى عَهْدَكُمْ كَلَامُكُمْ نُورٌ وَ أَمْرُكُمْ رُشْدٌ وَ وَصِيَّتُكُمُ التَّقْوَى وَ فِعْلُكُمُ الْخَيْرُ وَ عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ وَ شَأْنُكُمُ الْحَقُّ وَ الصِّدْقُ وَ الرِّفْقُ وَ قَوْلُكُمْ حُكْمٌ وَ حَتْمٌ وَ رَأْيُكُمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَ حَزْمٌ إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاهُ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي ...
این حرف ها غیر از زیارت جامعه کبیره در کجاست ؟
فَمَا أَحْلَى أَسْمَاءَكُمْ
ای اهل بیت عصمت و طهارت ! چفدر اسم های شما زیباست که وقتی انسان می خواهد نام شما را ببرد باید دهانش را از گلاب بشوید نه اینکه شما را مثل اسم بقیه صدا بزند
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

سه شنبه ۱۶/۰۶/۱۳۸۹ مصادف با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) شهرستان جهرم

موسسه تنظیم و نشرآثار سلاله پاکان شهرستان جهرم
Solaleyepakan.blogfa.com
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .

.: Weblog Themes By Pichak :.
