سلاله پاکان : همزمان با هفتمین روز از ماه مبارک رمضان سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی آیت اللهی ، یادگار امام جمعه فقید جهرم ، در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار شد .

یادگار امام جمعه فقید جهرم در این مراسم معنوی ، که پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار شده بود ، همجون روزهای قبل در دو بخش بیان مسائل شرعی و سلسله مباحث مربوط به توبه سخنرانی نمودند .

ایشان در بیان مسائل شرعی به ادامه مباحث پیرامون روزه و روزه داری پرداختند .

- بعضی از اموری که روزه داران باید در ماه مبارک رمضان ، از اذان صبح تا اذان مغرب ، از آن اجتناب کنند ذاتا حرام است مانند دروغ به خدا و اهل بیت (ع) و انجام این گونه موارد در روزهای ماه مبارک رمضان باعث ابطال روزه می شود .

- برخی دیگر از اموراتی که روزه داران باید در ماه مبارک رمضان ، از اذان صبح تا اذان مغرب ، از آن اجتناب کنند در ایام غیر از ماه مبارک رمضان حرام نیست اما انجام آنها در روزهای ماه مبارک رمضان موجب بطلان روزه می شود مانند خوردن و آشامیدن .

- خوردن و آشامیدن انواع مختلفی دارد :

خوردن و آشامیدن از راه دهان ، رسیدن آب به حلق انسان از راه بینی یا به عبارتی استنشاق ، رسیدن آب به حلق انسان از راه گوش انسان و ...

- اگر انسان روزه دار پس از اذان صبح باقیمانده غذایی که سحر خورده است ، ولو اندک هم باشد ، عمدا فرو ببرد باعث ابطال روزه می شود .

- در طول روزه هر چیزی که از دهان انسان خارج بشود و دوباره به دهان انسان برگردد و انسان روزه دار آن را فرو ببرد باعث ابطال روزه می شود .

- اگر انسان روزه دار انگشتش را وارد دهان کند و آن آغشته به آب دهان بشود سپس آن را بیرون بیاورد و مجددا وارد به دهان کند اگر این رطوبت را فرو ببرد و این رطوبت از حلق انسان بگذرد باعث بطلان روزه می شود .

- حتی اگر آب دهان انسان روزه دار از دهان خارج شود و مجددا به فضای دهان برگردد و شخص روزه دار آن را فرو ببرد باعث بطلان روزه می شود .

- اگر قطره ای که برای چشم ، گوش و بینی است به حلق انسان برسد و شخص روزه دار آن را فرو ببرد باعث بطلان روزه می گردد .

- اگر کسی می داند که قطره ای که مثلا در گوش می ریزد به حلق وارد می شود نباید در طول روز ماه مبارک رمضان از ان استفاده کند .

البته در مورد استعمال آمپول مراجع معظم تقلید نظرات مختلفی دارند :

حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی و وحید خراسانی : استعمال آمپول برای روزه دار اشکال ندارد چه دارویی باشد و چه تقویتی .

آیت الله العظمی مکارم شیرازی : استعمال آمپول باعث ابطال روزه می شود .

حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری : استعمال آمپول توسط روزه دار اگر آمپول دارویی است اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد باعث بطلان روزه می شود .

- اگر در طول ماه مبارک رمضان اخلاط سر و سینه وارد دهان شود واجب است که انسان آن را بیرون بریزد اما اگر مستقیم وارد حلق انسان شود و انسان نتواند آن را بیرون بریزد باعث بطلان روزه نمی شود .


- هر عملی که انسان در طول روز ماه مبارک رمضان ، چه از راه حلال و چه نعوذ بالله از راه حرام ، انجام دهد که بواسطه ا« غسل جنابت بر او واجب شود باعث بطلان روزه می گردد .

- اگر انسان روزه دار در حالت خواب جنب شود اشکال ندارد و باعث بطلان روزه نمی گردد .

- اگر انسان روزه دار عمدا کاری بکند که گرد و غبار به حلقش برسد باعث بطلان روزه می شود .

- در استعمال دود ، اگر دود غلیظی مانند دود سیگار باشد برای روزه اشکال دارد . اما اگر دود غلیظ نباشد ، مانند دود ماشین و ... ، باعث ابطال روزه نمی شود .

- فروبردن تمام سر در آب ، ولو اینکه انسان فقط تمام سرش را کاملا در آب استخر فرو ببرد باعث ابطال روزه می شود .

- در فرو بردن تمام سر در آب ، رسیدن آب به گلوی انسان شرط نیست .

- ریحتن آب روی سر توسط روزه دار و زیر دوش آب رفتن اشکالی ندارد .

توجه : کسانی که می خواهند در طول ماه مبارک رمضان شنا کنند باید مواظب باشند که هم آب در گلویشان نرود و هم تمام سرشان زیر آب نرود .

نکته : در مورد فرو بردن تمام سر زیر اب ، گلو جزء محدوده سر حساب نمی شود .


سلسله مباحث مربوط به توبه شناسی

حجت الاسلام والمسلمین حاج سدعلی آیت اللهی در ادامه سخنان خود به سلسله مباحث مربوط به توبه شناسی پرداختند .

آیات مربوط به توبه ، که در آن خداوند انسان را به توبه کردن تشویق نموده است ، در قرآن زیاد است .

حقیقت توبه چیست ؟

توبه یک شالوده و زیربنا دارد که آن حقیقت توبه است که آن توسط خدا و پیغمبر (ص) برای ما معرفی شده است و همچنین توبه شرایطی دارد که در آینده به آن اشاره خواهیم کرد .

شالوده توبه مواردی است که توبه بدون آنها تحقق پیدا نمی کند .

مرحوم مجلس در کتاب بحارالانوار از امام صادق (ع) نقل می کند که حضرت می فرمایند :

فاما توبه العام فان يغسل باطنه بماء الحسره والاعتراف بجنايته دايما ...

توبه عام و فراگیری که همه باید آن را انجام دهند و بدون آن توبه انجام نمی گیرد آن است که باطن خود را به آب ندامت ، شرمساری و پشیمانی شستشو دهند و به جنایتی که انجام داده اند اعتراف کنند و زشتی گناهی که انجام داده اند را درک کنند .

- توبه به معنای رجوع و بازگشت است .

- تا زشتی عملی که انجام داده ایم را درک نکنیم حقیقتا توبه انجام نمی گیرد .

بخشی از روایات اهل بیت (ع) در بحث " گناه شناسی " است و این نشانگر آن است که انسان باید پلیدی و رجس گناه را درک کند .

امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می فرماید :


انا صاحب الدواهی العظمی.  انا یارب الذی لم استحیک فی الخلا .  انا الذی اعطیت علی معاصی الجلیل الرشی

انسان باید درک کند که دارای مصیبت بدی شده است .

خداوند در قرآن کریم آیات متعددی در مورد قیامت دارد که در آن اشاره نموده که در روز قیامت ، بهشت و جهنم از چه چیزی درست می شوند و بسیاری از آیات قرآن جواب هایی است که خداوند در روز قیامت به گناهکاران می دهد .

یکی از جواب های مشترکی که خداوند در این آیات می فرماید این است که این ها چیزهایی است که خودتان آورده اید .

خداوند در قرآن کریم می فرماید : 

یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدًا بَعِیدًا وَیُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ  (سوره آل عمران  آیه ٣٠)

این آیه بیانگر این موضوع است که در روز قیامت هر انسانی عمل خودش  ، نه جزای عملش  ، را می بیند .

حقیقت بهشت یا جهنم همان اعمال خوب یا بد انسان است که تبدیل به بهشت یا جهنم می شوند .

خداوند در سوره زلزال می فرماید :

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ

پس کسی که مثقال ذره ای عمل خیر انجام داده باشد همان را می بیند و کسی که مثقال ذره ای عمل بد انجام داده باشد آن را می بیند .

پس هر عمل انسان با جان او گره می خورد .

غربتی بالاتر از غربت انسان در قبر نیست چنانچه امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی به آن اشاره نموده اند و می فرماید عِنْدَ الْمَوْتِ کُرْبَتِی وَ فِی الْقَبْرِ وَحْدَتِی وَ فِی اللَّحْدِ وَحْشَتِی .

در روایات داریم وقتی انسان از دنیا می رود و او را درون قبر ، که غربتی بالاتر از آن نیست ، می گذارند افرادی که با صورت هایی زیبا هستند کنارش می آیند . مومن می گوید شما چه کسانی هستید ؟ یکی می گوید من نماز تو هستم . دیگری می گوید من صدقات تو هستم که در راه خدا انفاق کردی . دیگری می گوید من روزه تو هستم . دیگری می گوید من زیارات تو هستم که تو در دنیا به زیارت حج ، حرم پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و امامزادگان رفته ای . پنجمین مورد که صورتش از همه زیباتر است می گوید من ولایت و محبت تو به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) هستم . این موارد مخصوص افراد مومن است .

خداوند متعال در قرآن می فرماید :

مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿ آیه ۸۴ سوره قصص ﴾

هرکس کار خیری انجام دهد خداوند خوبی هایش را می افزاید اما کسی که کار بد انجام می دهد فقط کیفر آنچه را که انجام داده است را می بیند .

خداوند در مورد مال حرام می فرماید :

إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا ( سوره نسا آیه ١٠ )

همانا کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند جز این نیست که شکم خود را از آتش پر می کنند و به زودی در آتشی برافروخته خواهند سوخت

کسی که لقمه ای از پول حرام می خورد آتش می خورد . خداوند آتش بپا نمی کند بلکه این آتش همان چیزی است که خود انسان آن را فراهم کرده است .

خداوند در مورد غیبت می فرماید :

أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ

آیا کسی دوست دارد گوشت برادرش که مرده است را بخورد ؟

یکی از عذاب های بد جهنم بوی بد است . این بوی بد مخصوص انسان غیبت کننده است که گوشت مرده خورده است .

خداوند نام گناه را " فحشاء " گذاشته است . فحشا یعنی حرفی که نام بردن آن زشت است لذا عمل زشتی که نام بردن آن زشت و پلید است فحشاست . کلمه فحش نیز از آن گرفته شده است یعنی حرفی که بسیار زشت است .

خداوند در سوره مائده قرآن مجید می فرماید :

يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الخَْمْرُ وَ الْمَيْسرُِ وَ الْأَنصَابُ وَ الْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏

قرآن از شراب به عنوان رجس نام برده است . شراب نجس است . کدام انسان عاقل لب به چیز نجس می زند ؟ شراب نجس العین است . خداوند در قرآن کریم می فرماید ... وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ... حال عده ای نعماهای خوب و حلال خداوند را رها می کنند و دنبال رجس و نجاستی هستند که خداوند حرام کرده است .

بعضی از گناهان بدن انسان را سمی می کنند مانند اعتیاد به مواد مخدر که بدن انسان را سمی می کند و برای ترک آن باید این سم را از بدن انسان خارج کنند . بعضی از گناهان هستند که روح انسان را مسموم می سازند .

پیامبر اکرم (ص) در مورد نگاه به نامحرم می فرمایند :

النَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبلیسَ فمَن تَركَها خَوفاً من اللّه اعطاه اللّه ایماناً یَجِد حلاوة فى قلبه ( بحار، ج‏104، ص 38 )

نگاه به نامحرم ، چشم چرانی به نامحرم ، تیری مسموم از تیرهای شیطان است كه هر كس از ترس خدا چشم خود را فروبندد خداوند به او ایمانى می ‏دهد كه از درون خویش شیرینى و مزه‏ آن را احساس می ‏كند.

چرا با نگاه به برخی از این فیلم ها خود را سمی می کنید ؟ چرا با نگاه به نامحرم جانتان را سمی می کنید ؟

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید :

 قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ( نور ، 30 )
 به مردان مؤمن بگو : از بعضى نگاه‏هاى خود ( نگاه‏هاى غیر مجاز ) چشم ‏پوشى كنند و دامن خود را حفظ نمایند . این براى پاكتر ماندن آنان بهتر است . خداوند به آنچه انجام می ‏دهند آگاه است .
انسان عاقل از یک غذایی که لذیذ باشد اما درون آن سم باشد  استفاده نمی کند . بدحجابی ، بی عفتی ، نگاه به نامحرم و ... سم است .
 
اینکه می گویند در جهنم مار و عقرب و ... است این مار و عقرب ها چیست ؟ مار و عقرب جهنم از اعمال انسان است . انسانی که گنهکار است سم تولید می کند و چون تولید سم کار مار و عقرب است در جهنم اعمال بد انسان به صورت مار و عقرب ظاهر می شوند .
گناه و معصیت حقیقتا زشت است چون پاگذاشتن روی حکم خداست .

در دعای افتتاح ، که دعایی بسیار بزرگ و مخصوص ماه مبارک رمضان است ، می گوییم :

فَلَم اَرَ مَوْلي ً كريماً اَصبَرَ عَلي عَبد ٍ لَئيم ٍ مِنك

خدایا هیچ مولا و صاحب نعمتی صبورتر و کریم تر از تو بر چنین عبدی لعین ندیده ام .

مار و عقرب قیامت همین نگاه به نامحرم و نگاه کردن به ماهواره هاست . اگر غیبت کرده اید ، دروغ گفته اید و آبروی مومنی را برده اید باید توبه کنید .

بعضی ها هستند دلیل گناه کردنشان را چنین توجیه می کنند که ما گناه می کنیم و بعد توبه می کنیم . در همین مورد می توان حدیثی از امام باقر (ع) نقل کرد که می فرمایند : کسی که توبه کند و بر گناه خویش بماند و تکرار کند ، مثل این است که استهزاء کرده باشد .

عزم توبه کننده آن است که دیگر سراغ آن عمل نرود . توبه فقط استغفرالله و العفو گفتن نیست . علمای کلام و اخلاق توبه را ندامت از آن قبیحی می دانند که انسان انجام داده است .

خواجه نصیر الدین طوسی کتابی به نام " تجرید الاعتقاد " نگاشته است که علامه حلی برای آن شرح نوشته است . این کتاب هفتصد سال است که درس اصلی حوزه های علمیه است . خواجه نصیرالدین طوسی در این کتاب می نویسد توبه ندامت از آنچه که انسان انجام داده است می باشد .

وقت توبه تا زمانی است که پای انسان به قبر نرسیده است .

شعری منصوب به حضرت علی (ع) است که حضرت می فرمایند :

یا مَن بدنیا مُشتغل قد غَرَّهُ طول الاَمَل          الموت یاتی بغتةً و القبرُ صندوق العمل

یعنی ای کسی که به دنیای خود مشغول گردیده ، ای کسی که آرزوهای دور و دراز او را فریفته ، مرگ ناگهانی در آید و گور صندوق عمل توست 

موت ناگهانی می آید اما وقتی آمد صندوقچه است . تا راه توبه بسته نشده است اعمالتان را پاک کنید .

حیف است که انسان قدر این ماه مبارک رمضان را نداند و وقتهای این شب ها را پای تلوزیون هدر بدهد . 

خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر می فرماید :

وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ

و آنان را از روز حسرت - آن وقت که کار بگذرد - بیم ده در حالی که آنان در غفلت [عمیقی ] هستند و ایمان ندارند


خبرگزاری قرآنی (ایکنا) : توبه، رجوع و بازگشت با هدف درك زشتی عمل است                                 


برچسب‌ها: حقیقت توبه, فاما توبه العام فان يغسل باطنه بماء الحسره والاعتر, انا صاحب الدواهی العظمی, انا یارب الذی لم استحیک فی الخلا

تاريخ : سه شنبه بیست و پنجم تیر ۱۳۹۲ | 19:57 | نویسنده : کانون فرهنگی سلاله پاکان شهرستان جهرم |