یادگار امام جمعه فقید جهرم در ابتدای سخنان خود به ادامه بحث پیرامون واجبات نماز پرداختند .
پنجم : رکوع
پنجمین مورد از واجبات نماز رکوع است که علاوه بر اینکه از واجبات نماز است از ارکان نماز نیز هست .
- بر انسان نمازگزار واجب است که در هر رکعت از نماز یک رکوع انجام بدهد .
- انسان نمازگزار در رکعات اول و دوم نماز بعد از حمد و سوره و در رکعات سوم و چهارم بعد از تسبحلت اربعه به رکوع می رود و به نحوی خم می شود که کف دستها به سر زانو برسد و اگر به این میزان خم شود این کار نمازگزار را رکوع می گویند . البته اگر به همین مقدار خم شود اما دستها را بر زانو نگزارد اشکال ندارد .
- اینکه گفته می شود انسان نمازگزار باید به این اندازه خم بشود برای کسی است که سالم است ، دردی ندارد ، پیرمرد یا پیرزن نیست و اگر کمر درد و ... دارد باید به هر مقدار که توانست خم شود ولو اینکه فقط سرش را خم بکند .
- اگر کسی نشسته نماز می خواند نحوه رکوعش باید طوری باشد که صورت به مقابل زانوها برسد .
- بر انسان نمازگزار در حالت رکوع علاوه بر این مقدار خم شدن واجب است بعد از آرامش بدن ذکری هم بگوید .
- مقدار واجب ذکر رکوع :
یک مرتبه ذکر : سبحان ربی العظیم و بحمده
یا یه رتبه ذکر سبحان الله : سبحان الله سبحان الله سبحان الله
- مستحب است نمازگزار ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده را سه مرتبه ، یا پنج بار ، یا هفت بار تکرار کند .
- گفتن ذکر رکوع باید در حال آرامش بدن و باشد و بدن در هنگامی که نمازگزار ذکر می گوید حرکت نکند .
- اگر انسان نمازگزار عمدا در حالی که به رکوع می رود ذکرش را شروع بکند یا هنوز ذکرش تمام نشده سر از رکوع بردارد نمازش باطل است .
- رکوع از ارکان نماز است و اگر عمدا یا سهوا در رکن خللی ایجاد شود نماز باطل می شود .
- هم قیام قبل از رکوع و هم قیام بعد از رکوع از واجبات و ارکان نماز می باشد . یعنی وقتی انسان به رکوع می رود باید از حالت قیام به رکوع برود و وقتی هم ذکر رکوعش تمام شد باید بایستد و بعد از تحقق قیام به سجده برود .
- اگر وقتی سر از رکوع برداشت قیام بعد از رکوع محقق نشود و بلافاصله به سجده برود نمازش باطل است .
- مستحب است انسان قبل از اینکه به رکوع برود کلمه شریف الله اکبر و بعد از اینکه از رکوع سرش را برداشت و ایستاد در حال ایستادن ذکر سمع الله لمن حمده بگوید
پس حد واجب رکوع که انسان باید به خوبی به آن توجه کند عبارت است از :
الف : حد خم شدن
ب : قیام قبل و بعد از رکوع
پ : ذکر واجب رکوع
سلسله مباحث اخلاقی توبه
ادامه مطلب
سلاله پاکان : حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی ، یادگار امام جمعه فقید جهرم ، که در ماه مبارک رمضان پیرامون سلسله مباحث مربوط به توبه سخنرانی می نمایند ادای حق پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) را لازم دانستند و با اشاره به آیات و روایات مختلف اظهار محبت نسبت به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را ضروری دانستند .
ایشان با اشاره به نزدیک بودن ایام شهادت حضرت امیرالمومنین (ع) و بیان اینکه مظلومیت امیرالمومنین (ع) و فرزندان امیرالمومنن (ع) همچنان ادامه دارد از همه هیئات مذهبی ، تکایا و مساجد خواستند تا از حال برای اقامه عزای حضرت امیرالمومنین (ع) و حرکت دستجات سینه زنی برنامه ریزی کنند .
یادگار امام جمعه فقید جهرم با اشاره به خونریزی و کشتار شیعیان امیرالمومنین (ع) از همگان خواستند در کشوری که کشور اهل بیت (ع) است و به برکت خون شهدا ، به برکت قیام حضرت امام (ره) و رهبری رهبر انقلاب امنیت ، آسایش و آزادی وجود دارد در امر اقامه عزای امیرالمومنین (ع) و راه اندازی دستجات سینه زنی کوتاهی نکنند .
امید است که در ایام شهادت حضرت امیرالمومنین (ع) شاهد برپایی دستجات سینه زنی و حرکت آن در سطح شهر جهت اظهار محبت نسبت به پیامبر اکرم (ص) ، امیرالمومنین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشیم .
خبرگزاری قرآنی ایکنا : دعوت
يادگار امامجمعه فقيد جهرم از همگان جهت اقامه عزای اميرالمؤمنين(ع)
برچسبها: دعوت حجت الاسلام والمسلمین سید علی آیت اللهی از هم, سینه زنی, دستجات سینه زنی, شهادت حضرت علی
ادامه مطلب
در این مراسم معنوی که با حضور جمعی از میهمانان ضیافت الهی و بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر تشکیل شده بود یادگار امام جمعه فقید جهرم به ادامه سلسله مباحث خود پیرامون مسائل احکام نماز و تبیین شرایط توبه سخنرانی نمودند .
بیان احکام نماز :
در جلسه قبل مطرح کردیم که نماز از یازده عمل واجب تشکیل شده است و پیرامون چندین مورد از آن ، مانند نیت و تکبیرة الاحرام و قیام توضیحاتی مطرح شد که در این جلسه به ادامه مباحث خواهیم پرداخت .
- در مورد قیام شرط این است که انسان نمازگزار وقتی اذکار نماز - چه اذکار مستحب و چه واجب - می خواند واجب است که بدن انسان در حالت ساکن و آرامش باشد برای مثال بعد از ذکر رکوع وقتی نمازگزار قیام می کند و می ایستد وقتی بدن انسان ساکن شد باید ذکر سمع الله لمن حمده را بگوید و ...
- تنها ذکری که نمازگزار در حالت حرکت آن را می گوید ذکر بحول الله و قوّته اقوم و اقعد است که بعد از سجده دوم و هنگام بلند شدن آن را می گوید .
- در هنگامی که نماز می خوانیم و در حال قیام هستیم در هنگام جابجا کردن پا باید ذکر گفتن را متوقف کرده و پس از سکون بدن ادامه ذکرهای نماز را انجام دهیم .
چهارم : قرائت
- واجب است که انسان نمازگزار در رکعت اول و دوم هر نماز واجب یا مستحب ابتدا سوره حمد و پس از آن یکی دیگر از سوره های قرآن ، بجز سوره هایی که سجده واجب دارند ، بخواند .
- انسان نمازگزار باید در رکعات اول و دوم حتما اول سوره حمد بخواند .
- اگر نمازگزار ترتیب حمد و سوره را جابجا کند باعث ابطال نماز می شود .
- بر مرد واجب است که حمد و سوره را در نمازهای صبح ، مغرب و عشا بلند بخواند .
بلندخواندن بنحوی باید باشد که جوهره صدا آشکار شود .
- انسان نمازگزار باید حمد و سوره را در نمازهای ظهر و عصر آهسته بخواند .
- مستحب است نمازگزار در نمازهای ظهر و عصر ذکر بسم الله الرحمن الرحیم حمد و سوره را بلند بگوید .
( بلندگفتن بسم الله الرحمن الرحیم در هنگام قرائت حمد و سوره سنت امیرالمومنین و از نشلنه های مومن است . اهل سنت اگر بسم الله را هم بگویند آهسته می گویند . )
- بانوان نمازگزار اگر نامحرمی وجود نداشته باشد مخیّر هستند که حمد و سوره نمازهای صبح ، مغرب و عشا را آهسته یا بلند بخوانند .
- بانوان نمازگزار اگر نامحرمی وجود داشته باشد واجب است که حمد و سوره نمازشان را آهسته قرائت کنند .
حدیث : پیامبر خدا (ص) فرمودند در آخر الزمان امت من با قرائت قرآن معصیت خدا می کنند .
- متاسفانه گاها دیده می شود در جاهایی که آقایان حضور دارند خانم ها تلاوت قرآن می کنند . خانم ها اگر می خواهند جایی قرآن ، بصورت ترتیل یا قرائت ، بخوانند اگر نامحرم وجود داشته باشد این کار حرام است .
- اگر کسی سهوا اشتباه کند و در نمازهایی که باید حمد و سوره آهسته خوانده شود آن را بلند قرائت کند ( وبالعکس ) چون این کار سهوا بوده است اشکالی ندارد و نماز صحیح است .
- اگر کسی عمدا در نمازهایی که باید حمد و سوره آهسته خوانده شود آن را بلند قرائت کند ( وبالعکس ) نمازش اشکال دارد .
- انسان باید حمد و سوره را مانند دیگر اذکار نماز با عربی صحیح بخواند .
- در نماز های سه و یا چهار رکعتی انسان می تواند در رکعات سوم و چهارم تنها حمد بخواند یا تسبیحات اربعه بخواند . که خواندن تسبیحات اربعه بافضیلت تر است .
- تسبیحات اربعه یعنی گفتن سبحان الله و الحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر
- انسان نمازگزار می تواند در رکعات سوم و چهارم نماز یک مرتبه و یا سه مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید .
- نمازگزار باید در رکعات سوم و چهارم نماز تسبیحات اربعه و یا سوره حمد را آهسته بخواند .
سلسله مباحث مربوط به توبه در ادامه مطلب
برچسبها: احکام نماز, قرائت, آیه 119 سوره نحل, عن كميل بن زياد انه قال لاميرالمومنين عليه السلام
ادامه مطلب
یادگار امام جمعه فقید جهرم در ادامه سلسله مباحث شرعی به بیان چند مساله پیرامون نماز پرداختند :
- نماز عبادتی است که از ارکان و ستون دین اسلام است .
- نماز مقدمات و شرایطی دارد مانند شرایط و مقدمات قبل از نماز که عبارتند از وضو یا غسل ، مکان نمازگزار ، لباس نمازگزار ، قبله ، وقت نماز و ...
- نماز از یازده عمل واجب تشکیل شده است :
یک : نیت
هر عبادتی که انسان می خواهد انجام بدهد باید با نیت باشد . یعنی اول اینکه بداند چه کاری می خواهد انجام بدهد و دوم اینکه هدف از انجام عملش گردن نهادن به امر الهی باشد .
- نیاز نیست که انسان نیت را بر زبان جاری کند بلکه همین که در ذهن انسان باشد که چه کاری انجام می دهد کافی است .
- اگر کسی چند نماز بر گردنش هست مثلا الان وقت نماز ظهر است(نماز ادا) و این شخص نماز قضای ظهر هم دارد (نماز قضا) . این شخص باید در وقع نماز بداند این نمازی که می خواهد بخواند نماز قضا هست یا نماز ادا .
دو : تکبیرة الاحرام
- با این جزء انسان وارد نماز می شود .
- تکبیر یعنی الله اکبر
- الاحرام : چون با گفتن این تکبیر بسیاری از امور بر انسان حرام می شود آن را تکبیرة الاحرام گفته اند . مثلا انسان نمازگزار بعد از گفتم تکبیرة الاحرام نمی تواند پشت به قبله کند ، حرف بزند و ...
- تکبیرة الاحرام علاوه بر اینکه از واجبات نماز است از ارکان نماز نیز محسوب می شود لذا واجب رکنی است .
- واجب رکنی یعنی اینکه اگر سهوا یا عمدا خللی در آن وارد شود نماز باطل است .
- انسان باید تکبیرة الاحرام و قرائت نماز را با عربی فصیح و بدون غلط بخواند . البته الازم نیست تمام امور تجویدی که قاریان قرآن مراعات می کنند را رعایت کند بلکه باید طوری بخواند که معلوم شود که به زبان عربی است . ضمنا نباید علامت کلمات را تغییر داد مثلا نباید فتحه ای را به کسره و ضمه ای را به کسره و ... تبدیل کنیم .
- در تکبیرة الاحرام باید کلمه " الله " و " اکبر" را به صورت " الله اکبر" و پشت سر هم بیان کنیم .
- بنا به فتوای امام خمینی (ره) و اکثر مراجع : احتیاط واجب آن است که نباید تکبیرة الاحرام را به کلمه ماقبل خود متصل کنیم . مثلا اگر قبل از تکبیرة الاحرام مشغول اقامه گفتن هستیم احتیاط اجب آن است که نگوییم .... لا اله الا اللهُ الله اکبر . بلکه اینگونه باید اقدام کنیم اول اقامه نماز را تمام کنیم و بعد از مکثی مختصر تکبیرة الاحرام را بجاآوریم .
- احتیاط مستحب است که تکبیرة الاحرام را وصل به مابعد هم نکنیم . یعنی باید بعد از گفتن الله اکبر یک مکث بکند و بعد از آن اقدام به قرائت نماید .
- بدن انسان باید در حالت تکبیرة الاحرام در حالت طمانینه ة، سکون و آرامش باشد و نباید انجام این عمل در حالت حرکت بدن باشد .
- تکبیرة الاحرام از اذکاری نیست که لازم باشد حتما آن را ، حتی در نمازهایی که باید حمد و سوره بلند خوانده شود ، بلند بگوییم
- در تمام اذکار نماز شط این است که انسان وقتی ذکری را می گوید به طوری باشد که صدای خودش را بشنود .
سوم : قیام
قیام یعنی اینکه کسی که وظیفه اش هست ایستاده نماز بخواند باید در حال تکبیرة الاحرام قیام داشته باشد یعنی راست قامت باشد ، خودش ایستاده باشد ، به جایی تکیه نداده باشد و ... . البته این شرایط برای کسی است که به جایی است که عذری مثلا کهولت سن و ... نداشته باشد .
- قیام زمان تکبیرة الاحرام نیز از ارکان نماز است .
حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی آیت اللهی در ادامه سخنان خود به بیان مطالبی پیرامون توبه پرداختند .
اصل توبه احساس ندامت ، خجالت ، سرافکندگی از عمل زشتی است که انسان انجام داده است .
طبق آیه هفدهم و هیجدهم سوره نساء فهمیدیم که اول شرط از شرایط توبه آن است که اگر انسان مرتکب معصیتی شده است معصیتش از سر جهالت باشد نه از سر عناد ، لجاجت و اعتراض به حکم خدا .
توبه برای کسی که معترض به حکم خداست معنایی ندارد چرا که چنین شخصی از کارهای خود پشیمان نیست .
حال به بررسی دومین شرط از شرایط توبه می پردازیم :
خداوند متعال در در آیات 17 و 18 سوره نساء می فرماید :
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُوْلَئِكَ يَتُوبُ اللّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماً (17)
وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الآنَ وَلاَ الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً (18)
بيگمان خداوند تنها توبه كساني را ميپذيرد كه از روي ناداني ( و سفاهت و حماقت
ناشي از شدّت خشم و غلبه شهوت بر نفس ) به كار زشت دست مييازند ، سپس هرچه زودتر (
پيش از مرگ ، به سوي خدا ) برميگردند ( و از كرده خود پشيمان ميگردند ) ، خداوند
توبه و برگشت آنان را ميپذيرد . و خداوند آگاه ( از مصالح بندگان و صدق نيّت
توبهكنندگان است و ) حكيم است ( و از روي حكمت درگاه توبه را بر روي توبهكنندگان
باز گذاشته است )
توبه كساني پذيرفته نيست كه مرتكب گناهان ميگردند ( و به دنبال انجام آنها مبادرت به توبه نمينمايند و بر كرده خويش پشيمان نميگردند ) تا آن گاه كه مرگ يكي از آنان فرا ميرسد و ميگويد : هم اينك توبه ميكنم ( و پشيماني خويش را اعلام ميدارم ) . همچنين توبه كساني پذيرفته نيست كه بر كفر ميميرند ( و جهان را كافرانه ترك ميگويند ) . هم براي اينان و هم آنان عذاب دردناكي را تهيّه ديدهايم .
طبق " ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ " شرط دوم توبه منحصرا آن است که زود توبه می کنند و نمی گذارند که زمان زیادی از معصیتشان بگذرد .
وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ
توبه کسانی که تا زمانی که ملک الموت برای قبض روحشان می آید عمل بد انجام می دهند آن زمان توبه می کنند قبول نیست . همچنین توبه کافران قبول نیست .
خداوند در اینجا توبه را به دو گروه تقسیم کرده است .:
عن قریب یعنی اینکه انسان سریع توبه می کند
عن بعید یعنی اینکه انسان دیر توبه می کند .
بر خلاف آنچه ما گاها می گوییم که عجله نکنید ، عجله کار شیطان است و ... خداوند متعال از انسان در کارهای خیر سرعت و عجله را می خواهد و در خود قرآن به آن امر کرده است که :
وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَکُونُوا يَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَميعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ (سوره بقره / آیه 148)
موذن نیز هر روز چندین دفعه ما را دعوت به شتاب می کند " حیَّ عَلیَ الصّلوة " . " حیَّ علی الفلاح " . " حیّ علی خیرِالعَمَل " .
علمای اخلاق نیز توبه را از واجبات فوری می دانند و علت آن این است که هرچه انسان زودتر به فریاد گناه و معصیت برسد از بین بردن آن برایش راحت تر است .
امام صادق (علیه السلام) فرمودند، پدرم مى فرمود:
ما من شى ء افسد للقلب من خطیئة ان القلب لیواقع الخطیئة فما تزال به حتى تغلب علیه فیصیر اعلاه اسفله
چیزى بیشتر از گناه ، قلب را فاسد نمى کند ، قلب گناه مى کند و بر آن اصرار مى ورزد تا در برابر گناه به زمین می خورد و در نتیجه سرنگون و وارونه مى گردد .
همانطوری که وقتی بدن انسان مریض می شود اگر انسان در همان لحظه اول به درمان آن بپردازد برایش راحت تر است باید گناه را نیز زود از بین برد زیرا در صورت عدم این کار وقتی ماند آنقدر رشد می کند تا شما را وارونه کند .
مثال : وقتی انسان یک دانه ای را داخل زمین می نشاند و آن گیاه سبز می شود در ابتدا یک بچه دو ساله نیز می تواند به راحتی آن را از ریشه بیرون بیاورد اما اگر مدتی آب خورد و رشد کرد بیرون کشیدن آن سخت تر می شود .
مثال : وقتی یک اثری از آلودگی بر آینه ظاهر می شود اگر همان لحظه اول اقدام کنیم پاک کردن آن خیلی راحت تر است تا اینکه وقت زیادی از آن بگذرد و بعد بخواهیم آن آلودگی را پاک کنیم .
فطرت هرکسی در هنگام تولد پاک است و خداوند متعال در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است :
امام محمد باقر (ع) می فرمایند : هیچ قلبی را خداوند نیافرید مگر اینکه انسان را با نور خودش و فطرت پاک آفرید .
وقتی انسان یک معصیت انجام می دهد یک نقطه سیاه در آن پیکره سفید ظاهر می شود . اگر زود توبه کند از بین بردن آن نقطه سیاه راحت تر است . اما اگر بگزارد این سیاهی روز به روز بیشتر می شود تا اینکه تمام سفیدی جان انسان را تباه می کند .در این حالت انسان دیگر به سوی هیچ عمل خیری نمی رود .
عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ عليه السلام يَقُولُ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً أُجِّلَ مِنْ غُدْوَةٍ إِلَى اللَّيْلِ فَإِنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ لَمْ يُكْتَبْ عَلَيْهِ
زراره گويد : شنيدم از امام صادق علیه السلام كه مى فرمود بنده چون گناهى كند از صبح تا شب مهلت دارد پس اگر آمرزش خواست آن گناه بر او نوشته نشود . (الكافي، ج 2، ص 437)
این رحمانیت و رحیمیت خداست که به فرشتگان می فرماید تا شب صبر کنید و اگر تا شب توبه کرد این گناه را بر او ننویسید .
حضرت خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) می فرمایند :
والله باسط يديه عند كل فجر لمذنب الليل هل يتوب فيغفر له ويبسط يديه عند مغيب الشمس لمذنب النهار هل يتوب فيغفر له
در هر بامداد خداوند دست رحمتش را بر بندگان باز می کند صدا می زند آیا کسی که دیشب گناه کرده است توبه کرده است که من او را ببخشم ؟ و وقتی آفتاب غروب می کند می فرماید آیا کسی که امروز گناه کرده است توبه کرده است تا او را بیامرزم ؟
اینکه خداوند در قرآن کریم می خواهد که هر صبحگاه و بعد از ظهر خدا را زیاد یاد کنید به دلیل این است که خداوند صبح و عصر صدا می زند و توبه کنندگان را می آمرزد .
فاصبر إنّ وعد الله حق واستغفر لذنبك وسبّح بحمد ربّك بالعشي والإبكار ( سوره غافر / آیه 55 )
اگر کسی به گناه عادت کرد مانند کسی است که به مواد مخدر معتاد شده است لذا ترک کردن آن برایش خیلی سخت است .
ادامه مباحث به مرور تکمیل می شود
ادامه مطلب
سلاله پاکان : همزمان با شب وفات ام الفاطمة الزهرا (س) ، ام الائمة الاطهار (ع) ، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره رشادتهای همیشه ماندگار یگانه همسر بی همتای رسول مکرم اسلام (ص) در بیت حضرت آیت الله حاج سید حسین آیت اللهی (ره) ، امام جمعه فقیه و فقید شهرستان جهرم ، برگزار شد .
شرکت کنندگان در ابتدای این مراسم معنوی که از سوی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی ، یادگار امام جمعه فقید جهرم ، برگزار شده بود سوره مبارکه واقعه را ، به یاد آیت الله سیدحسین آیت اللهی و رزمندگان و شهیدان هشت سال دفاع مقدس ، تلاوت نمودند و در ادامه با قرائت حدیث شریف کسا و توسل به عنایات حضرت زهرا (س) ، که توسط آقای کربلایی فرید بشاریتی قرائت شد ، در غم وفات حضرت خدیجه کبری (س) به عزاداری پرداختند و به نیت شفای کامل مرضا ، علی الخصوص منسوبین بیت آیت الله آیت اللهی ، چهارده مرتبه آیه شریف امّن یجیب را زمزمه نمودند .
اگرچه قرائت سوره واقعه ( بصورت جمعی ) یادگار همیشه ماندگار سال های هشت سال دفاع مقدس و رزمندگان همیشه پیروز گردان ابوذر می باشد اما در سالیان اخیر ، علی الخصوص با پیگیری های جانباز همیشه ماندگار دفاع مقدس مرحوم حاج مسعود سرور و هدایت های حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی شاهد شکوفایی مجدد این سنت حسنه و پیوند با نسل جدید هستیم .
ضمن تشکر ویژه از مسئول محترم وبلاگ باربدنیوز عکس های این مراسم تقدیم می گردد .
تصاویر مراسم شب وفات حضرت خدیجه کبری(س) در بیت شریف آیت اله آیت اللهی(ره) جهرم
برچسبها: ویژه برنامه شب وفات حضرت خدیجه کبری, س, در بیت آیت الله آیت اللهی, سوره واقعه
ادامه مطلب
ایشان در این مراسم معنوی ، که با حضور جمع کثیری از میهمانان ضیافت الهی برگزار شده بود ، پیرامون شخصیت والای حضرت خدیجه سلام الله علیها سخنرانی نمودند .
امروز مصادف با سالروز وفات بزرگ بانوی اسلام ، امّ الائمّة الاطهار ، ام الفاطمة الزّهراء ، همسر بی همتای پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) ، حضرت خدیجه کبری (س) می باشد . لذا بحث ما در امروز پیرامون ادای دین به ساحت مقدس این ولی نعمت و بانوی بزرگی است که حقّ بزرگی به گردن همه انسانها و مسلمین دارد .
حضرت خدیجه (س) بانویی است که ، به اتفاق آنچه همه مسلمانان نقل کرده اند ، جزء چهار بانوی بزرگ عالم خلقت است و این روایت را شیعه و سنی از پیامبر خدا (ص) نقل کرده اند که پیغمبر خدا (ص) فرمود : برترین زنان عالم خلقت ، چهار زن هستند که عبارت از خدیجه دختر خویلد ، فاطمه دختر محمد (ص) ، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم هستند .
اگر چه حضرت زهرا (س) سیده زنان عالم خلقت و برترین بانو بین این چهار زن است اما بعد از حضرت زهرا (س) افضل و سیده زنان حضرت خدیجه کبری (س) است .
اگر ما می خواهیم نسبت به این بانوی بزرگ معرفت پیدا و حقّ او را ادا کنیم باید بدانیم که حقّی که پیغمبر (ص) به گردن ما دارد چه مقدار است .
خداوند در قرآن آیه ای دارد که می فرماید :
خداوند چه نیازی به عذاب شما دارد اگر شما شکرگزار باشید و ایمان به خدا داشته باشید .
خداوند می فرماید اگر شکر نعمت را بجا بیاورید و ایمان داشته باشید نیازی به عذاب شما نیست .
پس رفع عذاب از انسانها در گرو دو چیز است : ایمان به خدا و شکر .
بزرگترین اخلاق انسانی شکر است . انسانی که شاکر نعمت نباشد و وقتی نعمتی به او می رسد شکر نعمت را بجا نمی آورد اصلا از حیّز انسانیت به دور است .
برچسبها: حضرت خدیجه, پیامبر, امام عسکری, امام صادق
ادامه مطلب
در ابتدای این مراسم معنوی ، که با حضور جمعی از میهمانان ضیافت الهی برگزار شده بود ، حجت الاسلام والمسلمین آیت اللهی پیرامون مسائل شرعی با محوریت روزه و روزه داری سحنانی ایراد نمودند .
- یکی از اموری که مراعات آن برای روزه دار لازم است این است که اگر غسل جنابت به گردنش هست باید تا قبل از اذان صبح آن را انجام دهد .
- اگر کسی که غسل جنابت به گردنش هست عمدا تا اذان صبح غسل نکند ، یا بدلیل ضیق وقت تیمم نکند ، باعث ابطال روزه اش می شود .
- انسان باید با طهارت از جنابت وارد به روزه شود .
- در هر ایامی اگر کسی که جنب شده است بخواهد نماز بخواند واجب است که قبل از نماز نسبت به غسل جنابت اقدام کند .
- اگر کسی در طول روز ماه مبارک رمضان خوابید و در حال خواب غسل جنابت بر او واجب شود روزه چنین شخصی صحیح است و باید برای نماز حتما غسل جنابت را بجا آورد .
- اگر کسی که غسل جنابت بر او واجب است مریض است یا وقت لازم برای غسل کردن ندارد یا اینکه برای غسل کردن آب در دسترس ندارد لازم است تیمم کند . و در ماه مبارک رمضان باید این تیمم را قبل از اذان صبح انجام بدهد .
- اگر کسی که باید غسل جنابت انجام دهد عمدا غسل را تا نزدیک اذان صبح ، مثلا پنج دقیقه مانده به اذان صبح ، به تاخیر بیاندازد ،چون وقت لازم برای انجام غسل ندارد ، باید تیمم بجا آورد .
- اگر کسی که باید غسل جنابت انجام دهد عمدا غسل را تا نزدیک اذان صبح به تاخیر اندازد چنین شخصی کار حرام مرتکب شده است ولی اگر با تیمم وارد به روزه شود به فتوای امام خمینی (ره) و اکثر مراجع روزه اش صحیح است .
آیت الله العظمی وحید خراسانی : اگر کسی که باید غسل جنابت انجام دهد عمدا غسل را تا نزدیک اذان صبح به تاخیر اندازد و بدلیل ضیق وقت تیمم کند باید آن روز را روزه بگیرد و احتیاطا یک روز نیز قضای آن را بگیرد .
- در خانم ها اگر کسی در شب از عادت ماهانه خارج شود و به گردنش غسل حیض و نفاس باشد باید تا قبل از اذان صبح غسل بجا آورد .
- وقتی انسان از دنیا می رود بدنش سرد می شود . اگر کسی به بدن میت ، قبل از اتمام غسل های سه گانه ، دست بزند باید غسل مسّ میت انجام بدهد .
- غسل مسّ میت برای روزه شرط نیست ولی برای نماز شرط است و انسان ، که غسل مس میت بر او واجب شده است ، نمی تواند قبل از اینکه غسل مس میت انجام دهد نماز بخواند .
- شهید غسل ندارد و برای کسی که به بدن شهید دست می زند غسل مسّ میت وجود ندارد .
- یکی دیگر از اموری که باعث باطل شدن روزه می شود آن است که انسان عمدا کاری کند که غذایی که به معده رفته است دوباره به دهان برگردد . یا به عبارت دیگر آنکه انسان استفراغ یا قی کند .
- اگر سهوا غذایی که به معده رفته به دهان برگردد انسان باید مواظب باشد که چیزی که به دهان آمده است مجددا پایین نرود .
- اگر در طول ماه مبارک رمضان حال ترش کردن به انسان دست دهد اگر چیزی از اسید معده به دهان بیاید و انسان بتواند باید حتما آن را بیرون بریزد اما اگر انسان نتواند اشکال ندارد .
- انسان باید مسائلی که مورد ابتلایش هست را یاد بگیرد و این روزها این حرف از کسی که ، با توجه به رشد فن آوری و پیشرفت تکنولوژی ، بگوید مساله بلد نیست قابل قبول نیست .
سلسله مباحث مربوط به توبه در ادامه مطلب
برچسبها: آیات 17 و 18 سوره نساء, شرایط توبه, ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِکَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ, و یا آدم اسکن أنت و زوجک الجنة
ادامه مطلب
یادگار امام جمعه فقید جهرم در این مراسم معنوی ، که پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار شده بود ، همجون روزهای قبل در دو بخش بیان مسائل شرعی و سلسله مباحث مربوط به توبه سخنرانی نمودند .
ایشان در بیان مسائل شرعی به ادامه مباحث پیرامون روزه و روزه داری پرداختند .
- بعضی از اموری که روزه داران باید در ماه مبارک رمضان ، از اذان صبح تا اذان مغرب ، از آن اجتناب کنند ذاتا حرام است مانند دروغ به خدا و اهل بیت (ع) و انجام این گونه موارد در روزهای ماه مبارک رمضان باعث ابطال روزه می شود .
- برخی دیگر از اموراتی که روزه داران باید در ماه مبارک رمضان ، از اذان صبح تا اذان مغرب ، از آن اجتناب کنند در ایام غیر از ماه مبارک رمضان حرام نیست اما انجام آنها در روزهای ماه مبارک رمضان موجب بطلان روزه می شود مانند خوردن و آشامیدن .
- خوردن و آشامیدن انواع مختلفی دارد :
خوردن و آشامیدن از راه دهان ، رسیدن آب به حلق انسان از راه بینی یا به عبارتی استنشاق ، رسیدن آب به حلق انسان از راه گوش انسان و ...
- اگر انسان روزه دار پس از اذان صبح باقیمانده غذایی که سحر خورده است ، ولو اندک هم باشد ، عمدا فرو ببرد باعث ابطال روزه می شود .
- در طول روزه هر چیزی که از دهان انسان خارج بشود و دوباره به دهان انسان برگردد و انسان روزه دار آن را فرو ببرد باعث ابطال روزه می شود .
- اگر انسان روزه دار انگشتش را وارد دهان کند و آن آغشته به آب دهان بشود سپس آن را بیرون بیاورد و مجددا وارد به دهان کند اگر این رطوبت را فرو ببرد و این رطوبت از حلق انسان بگذرد باعث بطلان روزه می شود .
- حتی اگر آب دهان انسان روزه دار از دهان خارج شود و مجددا به فضای دهان برگردد و شخص روزه دار آن را فرو ببرد باعث بطلان روزه می شود .
- اگر قطره ای که برای چشم ، گوش و بینی است به حلق انسان برسد و شخص روزه دار آن را فرو ببرد باعث بطلان روزه می گردد .
- اگر کسی می داند که قطره ای که مثلا در گوش می ریزد به حلق وارد می شود نباید در طول روز ماه مبارک رمضان از ان استفاده کند .
البته در مورد استعمال آمپول مراجع معظم تقلید نظرات مختلفی دارند :
حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی و وحید خراسانی : استعمال آمپول برای روزه دار اشکال ندارد چه دارویی باشد و چه تقویتی .
آیت الله العظمی مکارم شیرازی : استعمال آمپول باعث ابطال روزه می شود .
حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری : استعمال آمپول توسط روزه دار اگر آمپول دارویی است اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد باعث بطلان روزه می شود .
- اگر در طول ماه مبارک رمضان اخلاط سر و سینه وارد دهان شود واجب است که انسان آن را بیرون بریزد اما اگر مستقیم وارد حلق انسان شود و انسان نتواند آن را بیرون بریزد باعث بطلان روزه نمی شود .
- هر عملی که انسان در طول روز ماه مبارک رمضان ، چه از راه حلال و چه نعوذ بالله از راه حرام ، انجام دهد که بواسطه ا« غسل جنابت بر او واجب شود باعث بطلان روزه می گردد .
- اگر انسان روزه دار در حالت خواب جنب شود اشکال ندارد و باعث بطلان روزه نمی گردد .
- اگر انسان روزه دار عمدا کاری بکند که گرد و غبار به حلقش برسد باعث بطلان روزه می شود .
- در استعمال دود ، اگر دود غلیظی مانند دود سیگار باشد برای روزه اشکال دارد . اما اگر دود غلیظ نباشد ، مانند دود ماشین و ... ، باعث ابطال روزه نمی شود .
- فروبردن تمام سر در آب ، ولو اینکه انسان فقط تمام سرش را کاملا در آب استخر فرو ببرد باعث ابطال روزه می شود .
- در فرو بردن تمام سر در آب ، رسیدن آب به گلوی انسان شرط نیست .
- ریحتن آب روی سر توسط روزه دار و زیر دوش آب رفتن اشکالی ندارد .
توجه : کسانی که می خواهند در طول ماه مبارک رمضان شنا کنند باید مواظب باشند که هم آب در گلویشان نرود و هم تمام سرشان زیر آب نرود .
نکته : در مورد فرو بردن تمام سر زیر اب ، گلو جزء محدوده سر حساب نمی شود .
خبرگزاری قرآنی (ایکنا) : توبه، رجوع
و بازگشت با هدف درك زشتی عمل است
سلسله مباحث مربوط به توبه شناسی در ادامه مطلب
برچسبها: حقیقت توبه, فاما توبه العام فان يغسل باطنه بماء الحسره والاعتر, انا صاحب الدواهی العظمی, انا یارب الذی لم استحیک فی الخلا
ادامه مطلب
حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی در ابتدای این مراسم معنوی ، که بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و با حضور گسترده جمعی از میهمانان ضیافت الهی ماه مبارک رمضان برگزار شده بود ، به بیان چند مساله شرعی پرداختند :
* بر کسی که روزه بر او واجب است و عذر شرعی ندارد واجب است که از اذان صبح تا اذان مغرب از موارد نه گانه ای که از مبطلات روزه است اجتناب نماید البته باید توجه داشت که برخی از این موارد مانند دروغ بستن نسبت به خدا و پیغمبر (ص) در بقیه ایام سال نیز حرام است .
** انسان روزه دار ، بر اساس فتاوای همه مراجع تقلید ، باید برای یقین مقداری قبل از اذان صبح تا مقداری قبل از اذان مغرب از خوردن و آشامیدن و دیگر مواردی که باعث بطلان روزه است امساک و خودداری نماید .
*** اگر کسی در روز ماه مبارک رمضان فراموش کند که روزه است و یکی از مبطلات را انجام دهد روزه اش اشکال ندارد و بر چنین شخصی قضای روزه و کفاره لازم نیست .
مثلا اینکه انسان روزه دار فراموش کند که روزه است و مقداری آب بنوشد و بعد از آن یادش بیاید که روزه بوده است، چنین شخصی چون فراموش کرده و سهوا چنین کاری را انجام داده است روزه اش صحیح می باشد .
**** اگر شخص روزه دار عمدا یکی از مبطلات را انجام بدهد چنین شخصی کار حرام کرده ، روزه اش صحیح نیست و باید قضای آن را بجابیاورد و علاوه بر آن نیز باید کفاره جمع بپردازد یعنی یا شصت نفر فقیر را اطعام کند یا علاوه بر گرفتن قضای روزه بایستی شصت روز نیز روزه بگیرد .
**** گاهی انسان می داند که می خواهد روزه بگیرد اما محدوده زمانی روزه را فراموش می کند مثلا در سحر فکر می کرده که هنوز اذان صبح نگفته اند سحری می خورد اما بعد متوجه می شود که اذان گفته بوده اند .
- اگر فراموشی محدوده زمانی روزه توسط روزه دار در مورد اذان صبح باشد روزه چنین شخصی باطل است و باید قضای آن روز را بجاآورد اما کفاره ندارد .
- در مورد مغرب اگر انسان روزه دار که منتظر لحظه افطار است به گمان آنکه اذان گفته اند شروع به افطار نماید اما بعد متوجه شود که هنوز اذان نگفته اند چنین کسی روزه اش باطل است و باید بعد از ماه مبارک رمضان قضای آن را بجاآورد . البته باید توجه داشت که نظر مراجع بزرگواری همچون امام خمینی (ره) ، آیت الله العظمی مکارم شیرازی و حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بر این است که این دسته از افراد باید کفاره نیز بپردازند .
*** اذان گفتن خیلی ثواب دارد و طبق روایاتی که به ما رسیده است اولین طایفه ای که از امت پیامبر (ص) وارد بهشت می شوند موذّنین هستند .
** موذّنین باید در مورد محدوده زمانی روزه بسیار مواظب باشند چرا که اگر صبح دیر اذان بگویند یا مغرب زودتر اذان بگویند مسئول روزه مردم هستند .
* برای مطمئن شدن از محدوده زمانی روزه هم باید اذان گویان مواظب باشند هم خود شخص روزه دار وظیفه دارد که مواظب باشد .
سلسله مباحث مربوط به توبه در ادامه مطلب
برچسبها: سیدعلی آیت اللهی, توبه کسانی که از اهل بیت, ع, دور هستند بازگشت به ولایت است
ادامه مطلب
یادگار امام جمعه فقید جهرم در ابتدای این مراسم معنوی به بیان چند مساله شرعی پیرامون روزه و روزه داری پرداختند .
* زنی که حامله است و روزه گرفتن یا برای خودش یا جنینش ضرر داشته باشد بر چنین شخصی نیز روزه واجب نیست .
** زنی که به بچه شیر می دهد اگر روزه داری باعث کاهش میزان شیرش بشود یا به بدنش ضرری وارد بشود بر چنین شخصی نیز روزه واجب نیست .
افراد مشمول دو مورد اخیر نیز وظیفه ای دارند و وظیفه شان این است که عوض هر روزی که افطار کرده اند یک مدّ طعام به فقیر بدهند و همچنین بعدا باید قضای روزه هایی که افطار کرده اند را بگیرند .
*** کسانی که روزه بر آنها واجب نیست حق ندارند که در ملاعام اقدام به خوردن و آشامیدن کنند بلکه باید حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کنند و اگر کسی حرمت ماه مبارک رمضان را نگه ندارد معصیت کرده است و حاکم شرع باید چنین افرادی را تادیب نماید .
حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا و ضیافت الهی است افزودند میهمان ویژه ماه مبارک رمضان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) هستند و ما به تصدّق سر آن بزرگواران میهمان این ضیافت الهی هستیم .
سیدعلی آیت اللهی : اجازه توبه از بزرگترین فضل خداوند به انسان است
خبرگزاری قرآنی ایکنا : توفيق توبه از فضل خدا به بندگان است
برچسبها: دعای ابوحمزه ثمالی, دعای عرفه امام حسین, صحیفه سجادیه, گناه
ادامه مطلب
در این مراسم معنوی که باحضور جمعی از میهمانان ضیافت الهی و پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار شده بود حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی در دو بخش به بیان مسائل شرعی و مسائل دینی پرداختند .
خبرگزاری قرآنی ایکنا : شيعيان کسانی كه
آيه تطهير در شأنشان نازل شده بايد از هر پليدی پاك باشند

برچسبها: پیامبر, اهل بیت, آیه تطهیر, خطبه شعبانیه
ادامه مطلب
![]() | تفسیر زیارت جامعه کبیره | ۰۰:۲۴:۵۱ |
![]() | تفسیرفرازی از زیارت جامعه کبیره | ۰۰:۲۲:۴۲ |
![]() | شخصیت حضرت علی | ۰۰:۲۴:۴۳ |
![]() | شخصیت حضرت علی | ۰۰:۲۴:۴۳ |
![]() | شخصیت حضرت علی | ۰۰:۲۴:۳۴ |
![]() | شخصیت علمی حضرت علی | ۰۰:۲۳:۵۷ |
![]() | شخصیت علمی حضرت علی | ۰۰:۲۴:۵۰ |
![]() | فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام | ۰۰:۲۹:۴۰ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره | ۰۰:۲۹:۱۶ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره | ۰۰:۲۹:۲۱ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۲۷:۵۵ |
![]() | مقام اهل بیت | ۲۷:۲۸ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۲۹:۲۲ |
![]() | علوم تماما در نزد اهل بیت می باشد | ۲۹:۲۸ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۲۹:۴۵ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۳۰:۰۰ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۲۹:۴۹ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۲۸:۳۳ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۲۶:۱۳ |
![]() | اهل بیت علیهم السلام | ۲۹:۱۸ |
![]() | ولایت پذیری | ۲۶:۵۴ |
![]() | معاد | ۲۹:۲۵ |
![]() | معرفت | ۲۸:۳۳ |
![]() | شرح و تفسیر زیارت جامعه | ۲۶:۵۶ |
برچسبها: دانلود سخنرانی های آیت الله سیدحسین آیت اللهی پخش, رادیو معارف, سیدحسین, آیت اللهی
ادامه مطلب
سلاله پاکان : همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان مراسم سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی آقا آیت اللهی ، یادگار امام جمعه فقید جهرم ، در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار شد .
در ابتدای این مراسم معنوی که با حضور جمع کثیری از میهمانان ضیافت الهی برگزار شده بود نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی اقامه شد و حضار در ادامه از بیانات شیوا و دلنشین ایشان مستفیض شدند .
یادگار امام جمعه فقید جهرم در ابتدای سخنان خود فرارسیدن ماه مبارک رمضان ، ماه بندگی ، عبودیت و تقوای الهی را تبریک گفت و با اشاره به حدیثی از معصومین علیهم السلام روزه ماه مبارک رمضان را یکی از ارکان پنچگانه دین اسلام برشمرد و افزود حج، زکات ، نماز و روزه اگر چه هرکدام از ارکان دین اسلام هستند اما آنچه همه این ارکان را استوار نموده است بحث ولایت است .
سید علی آیت اللهی به فرمایش امام علی (ع) به نقل از خطبه پیامبر اکرم (ص) اشاره نمودند و افزودند این ماه ماهی است که شما به یک میهمانی که از جانب خدا برگزار شده است دعوت شده اید و خدا خواسته شما را تکریم کند .
* روزه و روزه داری از عباداتی است که در مورد ثواب آن ثوابی بینهایت در نظر گرفته شده است .
شیخ صدوق از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که خداوند متعال فرمود :
من به اعمال خیر انسان ها از ده تا هفتصد برابر ثواب می دهم ( این از کریمی خدا و کرم الهی است ) بجز صبر ( که در این حد و حصر نیست . صبر یعنی تحمل سختی ها و مشقت ها . ) که آن صبر از من است و من خودم ثواب آن را می دهم . ( ثواب این صبر را فقط خود خدا می داند و بس ) . آن صبری که چنین ثوابی برای آن قرار داده ام روزه است .
یادگار امام جمعه فقید جهرم با اشاره به فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم که می فرماید " یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام " به نقل فرمایش امام صادق(ع) پرداختند که حضرت می فرمایند لذت روزه ، که سختی ها را برای ما هموار می کند ، این است که خداوند ما را برای روزه صدا زده است .
سید علی آیت اللهی با بیان این مطلب که کسی که در گرما روزه می گیرد متبرک به نوازش فرشتگان است افزودند امام صادق (ع) می فرمایند اگر کسی که در یک روز گرم و در گرمی هوا روزه می گیرد تشنه بشود اما خودش را برای خدا حفظ بکند خداوند برای او هزار فرشته را موکّل می کند تا به صورت این بنده دست بکشند (ناز او را بکشند ) تا اینکه در وقت افطار خداوند می فرماید ای بنده من ! چقدر خوشبو هستی . ای ملائکه ! من او را به آمرزش و مغفرتم متبرک می کنم .
* " دعاءکم فیه مستجاب ".
صدای شما در این میهمانی شنیده شده است که دعایتان مستجاب می شود .
با قلب های پاک و نیت های صادق از خدا بخواهید که توفیق روزه داری و تلاوت قرآن را به شما عنایت کند .
یادگار امام جمعه فقید جهرم در ادامه سحنان خود توصیه هایی نیز مبذول فرمودند :
اول : در کارهای خیر همدیگر را یاری دهید . در روزه داری به دیگران کمک کنید . مخصوصا به بچه هایی که تازه به سن تکلیف رسیده اند توجه کنید تا خواب و استراحت کافی داشته باشند . در این ماه مبارک رمضان خیلی کار روی دوش یکدیگر نیندازید .
دوم : تمام برکت هایی که در این ماه مبارک رمضان می رسد صدقه سری یک میهمان دیگری است و آن میهمان ویژه پیامبر (ص) و همه کسانی هستند که به منزله نفس پیامبر هستند .
امام صادق (ع) فرمود این روزه ماه مبارک رمضان فقط و فقط مخصوص شما مسلمانان است .
حفص بن غیاث می گوید سوال کردم اما خداوند در قرآن کریم می فرماید " یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتّقون " یعنی من روزه را بر شما واجب کردم چنانچه بر پیشینیان شما واجب کرده بودم
امام صادق (ع) فرمود در امت های قبل فقط و فقط پیامبران برای روزه داری این میهمانی بزرگ دعوت می شدند . اما چون پیامبر اسلام (ص) رحمة للعالمین و مظهر رحمت خداست وقتی خدا او را برای این میهمانی بزرگ دعوت کد به تصدّق وجود پیامبر اکرم (ص) امتش را نیز وارد به این میهمانی نمود .
سید علی آیت اللهی با بیان اینکه میهمان منحصر به فرد این میهمانی الهی ، پیامبر (ص) و اوصیاء رسول الله ، از امام علی (ع) تا امام زمان (عج)، هستند افزودند در این ماه این صفت خوارج صفتانه را از خود دور کنیم که من هم برای خودم کسی هستم . نه ، هرچه خدا در این ماه به بندگانش عنایت می کند بواسطه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است لذا در این ماه هرچه از خدا می خواهید پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را واسطه قرار دهید . این ماه ماه امام زمان (عج) است . این ماه مزین به خون امیرالمومنین (ع) است .
یادگار استاد بزرگ مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با بیان این مطلب که ماه مبارک رمضان مزین به خون امیرالمومنین (ع) است به لزوم اقامه عزای امام امیرالمومنین علی (ع) اشاره نمودند و با اشاره به تحولات در دنیای اسلام ، که بر علیه شیعیان اهل بیت (ع) جنگ و خونریزی به راه انداخته اند ، افزودند از حال خود را برای اقامه عزای امیرالمومنین (ع) آماده و مهیا کنید .
ایشان افزودند درست است که در این ماه ولادت امام حسن (ع) نیز واقع شده است اما جایگاه شهادت امام علی (ع) بیشتر است و عظمت این موضوع را می توان با بررسی برتری فضیلت امام علی (ع) نسبت به امام حسن (ع) یافت .
سید علی آیت اللهی با اشاره به خطبه شعبانیه پیامبر اسلام (ص) افزود ند دو ذکر در ماه مبارک رمضان بر دیگر اعمال برتری دارد :
اول : پیامبر اکرم (ص) فرمودند کسی که در این ماه زیاد بر من صلوات می فرستد اعمالش از همه سنگین تر است .
دوم : ثواب کسی که در این ماه یک آیه از قران را تلاوت می کند به اندازه ثواب کسی است که در ماهی غیر از ماه مبارک رمضان یک ختم قرآن می کند .
این کارشناس مسائل دینی و ولایی با اشاره به موارد فوق افزودند پیامبر اکرم (ص) اول به موضوع صلوات و بعد از آن به قرائت قرآن اشاره نمودند و این نشانگر این مطلب است که از طریق پیامبر و اهل بیت (ع) باید به خدا رسید .
* توصیه آیت اله العظمی وحید خراسانی به حاج سید علی آیت اللهی
حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آیت اللهی در ادامه بحث خود به دیدارشان با استاد بزرگوارشان حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و درخواست توصیه ای جهت ماه مبارک رمضان از ایشان اشاره نمودند و افزودند : قبل از ماه شعبان که به جهرم بیایم محضر استاد بزرگوارم ، روحی فداه ، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ، از مراجع معظم تقلید ، رسیدم و از ایشان خواستم تا توصیه ای جهت ماه مبارک رمضان بفرمایند . ایشان به من فرمودند یک حرفی به شما می گویم و شما آن را به همه بگو . به همه بگو در این ماه مبارک ثواب همه اعمال خوبشان را به امام زمان (عج) تقدیم نمایند .
یادگار امام جمعه فقید جهرم در تبیین دستورالعمل این مرجع معظم اقلید فرمودند اولین ثمره تقدیم ثواب اعمال ما به محضر امام زمان (عج) در شب قدر مشخص می شود و چون امام زمان (عج) کریم است یقینا جواب این کار را کریمانه عنایت خواهد کرد .
لازم به تذکر است برنامه سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین جاج سید علی آیت اللهی در طول ماه مبارک رمضان ، بجز روزهای جمعه ، همراه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار می شود .
ضمنا در این روزها مراسم جزء خوانی قرآن کریم با حضور قاریان محترم از سوی کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان از ساعت دوازده ظهر در همان مکان مقدس برگزار می گردد.
خبرگزاری قرآنی ایکنا : خداوند روزهداران را نوازش میكند
برچسبها: وحید خراسانی, سیدعلی اِت اللهی, امام علی, شهادت حضرت علی
ادامه مطلب
ضمن عرض تبریک حلول ماه مبارک رمضان برنامه های فرهنگی و مذهبی کانون فرهنگی هنری سلاله پاکان در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) به شرح زیر اعلام می گردد :
آ . سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آقا آیت اللهی
همراه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر
ب . مراسم جزء خوانی قرآن کریم با حضور قاریان برجسته قرآن کریم
هر روز ساعت 12 ظهر
پ . ایستگاه نقاشی ویژه کودکان و خردسالان
هر روز بعد از نماز جماعت ظهر و عصر
ت . اقامه نماز جماعت صبح
به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مسلمیهمراه با بیان حدیثی از امام امیرالمومنین (ع) و مسائل شرعی
ث . اقامه نماز جماعت مغرب و عشا
به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعلی آقا آیت اللهی
ضمنا یادآور می شود برنامه هایی جهت گرامیداشت میلاد سرتاسر سعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) و لیالی پرفیض قدر در نظر گرفته شده است که در آینده به استحضار خواهد رسید .
بدینوسیله از همه سروران گرامی جهت شرکت در این برنامه ها دعوت بعمل می آید .
برچسبها: سیدعلی آیت اللهی, حجت الاسلام والمسلمین مسلمی, جزء خوانی قرآن, سلاله پاکان
ادامه مطلب

حجت الاسلام والمسلمین سید علی آیت اللهی در این مراسم با تبریک میلاد مسعود و با برکت امام عصر(عج)، در رابطه با ارتباط عمیق بین امام زمان(عج) و امام حسین(ع) سخن گفت و گفت: مهدویت و عاشورای حسینی مسئله ای به هم گره خورده، منسجم و در امتداد یکدیگر است.
آیت اللهی با بیان روایتی از مرحوم شیخ صدوق در کتاب اکمال الدین به نقل از امام باقر(ع) در بیان علائم ظهور مطالبی ابراز داشت. وی در ادامه، لحظه ظهور حضرت ولی عصر(عج) را که هنگام ظهور به دیوار کعبه تکیه کرده است را به نقل از امام باقر(ع) توصیف کرد.
برچسبها: سید علی آیت اللهی, تولد امام زمان, حسینیه آیت الله آیت اللهی, باربدنیوز
ادامه مطلب

سلاله پاکان : مراسم جشن نیمه شعبان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی آقا آیت اللهی و با حضور جمع کثیری از شهروندان، به مدت دو شب در مسجد صاحب الزمان جهرم برگزار شد. در این مراسم جشن، آقای آیت اللهی در مورد لزوم شناخت امام زمان خویش در زمان غیبت و مواردی از شناخت و معرفت نسبت به امام عصر با استناد به روایات اسلامی در شب اول و مطالبی پیرامون وظایف منتظران در شب دوم سخنانی ایراد نمود.
ایشان نشانه مهدوی بودن مسئولان را عدالت داشتن و تکریم ارباب رجوع دانستند و افزودند حضور مسئولان در دعاهای ندبه و جماعات نشانگر مهدوی بودن آنان نیست بلکه نشانه مهدوی بودن یک مسئول آن است که چقدر کار مردم را رواج داده اند و مردم از عملکرد آنان راضی هستند .
اقامه نماز جماعت مغرب و عشا ، اجرای مدیحه سرایی توسط آقایان فرید بشارتی و فرشید میرزایی ، اهدای کتاب قصه مذهبی به کودکان شرکت کننده در مراسم ، عطرافشانی و ... از جمله برنامه های این جشن بزرگ و معنوی بود.
همچنین طبق روال هرساله شرکت کنندگان در جشن نیمه شعبان مسجد صاحب الزمان (عج) ، شام را میهمان سفره ی با برکت امام زمان(عج) هستند.
در این مراسم معنوی که با حضور جمع کثیری از مردم ولایی جهرم برگزار شده بود سید رضا موسوی تبار ، معاون دادستان استان فارس و رئیس دادگاه انقلاب شیراز ، آقای اسمی ، رئیس دادگاه شهرستان جهرم ، اعضای منتخب انتخابات شورای اسلامی شهر جهرم و برخی یگر از مسئولان حضور داشتند .
باتشکر از مسئول محترم وبلاگ خبری باربدنیوز
تصاویر جشن شب نیمه شعبان در مسجد حضرت صاحب الزمان جهرم
فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی در شب ولادت امام زمان(عج) را از اینجا دریافت کنید
فایل صوتی سخنرانی سید علی آیت اللهی در شام ولادت امام زمان(عج) را از اینجا دریافت کنید
برچسبها: سیدعلی آیت اللهی, سیدرضا موسوی تبار, تولد امام زمان, سلاله پاکان
ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.




